Успіх країни – в якісній освіті її громадян. Готувати до життя і навчати дитину потрібно від народження і до виходу на роботу, про це у програмі "Час Голованова" на телеканалі "Україна 24" говорив віцепрем'єр-міністр України з питань Євро-2012, міністр інфраструктури України з 2010 по 2012 рік Борис Колесніков.
Яким шляхом, за баченням Колеснікова, має бути перебудована освіта в Україні, тезисно:
Як стимулювати народжуваність
Україна в глибокій демографічній ямі – народжуваність сильно поступається смертності. Для того, щоб стимулювати народжуваність, слід допомагати молодим сім'ям, у яких не збільшуються доходи після появи дітей. Допомога потрібна, і за кожну наступну дитину вона має збільшуватися. У 2013 році виплати на третю дитину становили близько 15,5 тисячі доларів в еквіваленті, тепер виплати впали в 10 разів. Де взяти на це гроші – у бюджеті є достатньо структур, фінансування яких не виправдане.
Дошкільне виховання
Якісна система ясел і дитячих садків дасть змогу працювати обом батькам у сім'ї. У США, наприклад, рік ясла оплачує держава. І матері не бояться віддавати туди дітей, тому що впевнені в якісному догляді за немовлям. І виходять на роботу через 2-4 місяці декрету. Облаштування закладів дошкільного виховання має стати завданням для місцевої влади – дати можливість батькам реалізовуватися, працювати на економіку країни і не боятися за своїх дітей. Можна будувати муніципальні садки як за бюджетні кошти, так і залучивши інвесторів за часткові податкові пільги.
Якість дитячих садків
Щоб не боятися за дітей, поки вони в садку, потрібно збирати армію професійних вихователів і педагогів. А вони не прийдуть працювати на маленьку зарплату. Але ситуація не безнадійна. Головне – розуміти, що освіта – це пріоритет. Міністр соцполітики повинен взяти це питання під контроль, інші профільні міністри – допомагати.
Початкова школа
Те, що у нас називається "групою продовженого дня", на Заході є повсюдно. І має стати нормою в нас. Поки батьки працюють, діти до вечора зайняті в школах гуртками, додатковими заняттями і отриманням певних базових навичок. При цьому дітей зі школи не витягнути – для них це все цікаво.
Середня школа
Тінейджера зацікавити складніше, але, якщо школи будуть добре оснащені й пропонуватимуть різноманітність занять, їх теж можна затримати в школі. Наприклад, у США шкільна ліга американського футболу має величезний успіх на національному рівні. І діти зацікавлені влитися в цю лігу і присвячують їй дуже багато часу. І знову варто відзначити: вчителі мають отримувати гідну зарплату. Кошти в бюджет можна залучити, організувавши боротьбу з зарплатами в конвертах – це величезні суми, які недоотримує держава.
Дистанційне навчання
Те дистанційне навчання, яке представлене в Україні, не можна таким назвати. Навчання – це коли учень і вчитель в контакті: можуть ставити запитання і отримувати відповіді, а просто подивившись урок по телевізору, дитина матеріал не засвоїть. Крім того, у нас в селах немає нормального інтернету і зв'язку, тож про яку дистанційну освіту можна говорити.
Навчання у вишах
Навіть успішні й відомі в світі українські виші змушені випускати не тільки профільних фахівців. Наприклад, Національний авіаційний університет випускає і маркетологів, і соціологів, орієнтуючись на попит у спеціальностях, щоб залучити платних студентів. Така система знижує загальну якість освіти. Якщо студент йде вчитися на архітектора, він має вчитися цій спеціальності й отримувати фундаментальну освіту.
Перше робоче місце
Всі роботодавці хочуть молодих і досвідчених. Але такі є тільки в модельному бізнесі, і тільки на моделях країна не досягне успіху. Потрібно стимулювати роботодавця, щоб він брав молодих фахівців і витрачав час на їхню підготовку. Наприклад, як у Польщі – знижувати податки.