КСУ скасував покарання за корупцію. Що може змінити Зеленський

29 жовтня 2020, 16:27
Те, що сталося, загрожує як національній безпеці, так і відносинам з Євросоюзом

/ Фото: Сьогодні

Президент України як реакцію на рішення Конституційного Суду щодо часткового скасування антикорупційної реформи скликав термінове засідання РНБО.

На порядку денному – обговорення ситуації, що склалася в зв'язку з рішенням, і вжиття необхідних заходів.

Реклама

Розбираємося, що може зробити президент і РНБО.

Що в повноваженнях президента

Ні президент, ні РНБО не можуть оскаржувати рішення КС. Рішення конституційних суддів не заперечують в принципі. Але розглянути ситуацію в зв'язку з рішенням ситуацію глава держави і головний дорадчий орган країни можуть.

Реклама

І не тільки можуть, а й зобов'язані:

  • Згідно із законодавством, РНБОУ розглядає на своїх засіданнях питання, віднесені до сфери національної безпеки.
  • У Стратегії національної безпеки України затвердженої півтора місяця тому, прямо вказано: реалізація національних інтересів і національної безпеки здійснюється (в тому числі шляхом "захисту особистості, суспільства і держави від злочинів, в тому числі корупційних"). Також документ зобов'язує "стверджувати принцип нульової толерантності до корупції".
  • Закон про РНБОУ передбачає, що цей орган "координує і контролює діяльність органів виконавчої влади з протидії корупції..."

Також серед повноважень РНБОУ – затвердження рішень щодо невідкладних заходів із подолання кризових ситуацій, що загрожують безпеці України. Сформована в зв'язку з рішенням КС ситуація при певній натяжці може бути розглянута, як кризова.

Які рішення можуть бути прийняті

РНБОУ в мирний час – переважно дорадчий орган. Тому його завдання – запропонувати президенту і органам виконавчої влади варіанти рішень.

Реклама

З найочевидніших бачиться:

  • Підготовка нової редакції пунктів "антикорупційного законодавства", скасованих Конституційним Судом
  • Скликання позачергового засідання Верховної Ради України
  • Доручення правоохоронним органам, до чиєї компетенції входить боротьба з корупцією, розслідувати обставини, при яких КС прийняв скандальне рішення

Неофіційно РНБОУ може порекомендувати главі держави серйозно поговорити з фракцією "Слуга народу" і ситуативними союзниками, щоб необхідний проєкт був затверджений в найкоротші терміни. Втім, це зайве – Володимир Зеленський і сам розуміє терміновість вирішення.

Чи може влада "замахнутися" на повноваження КСУ

Набагато складнішою з точки зору реалізації може бути ініціатива законодавчих і конституційних змін, які допоможуть уникнути повторення подібних ситуацій надалі. Наприклад, внесення змін до закону про Конституційний Суд і Конституції, якими б якимось чином обмежувалися повноваження КС.

Гіпотетично така ситуація можлива: ніхто не забороняє ні депутатам, ні президенту ініціювати будь-які проєкти. Практично ж – вкрай малоймовірна:

  • Проєкти змін до Конституції проходять "горнило" Конституційного Суду.
  • Для затвердження таких глобальних рішень необхідний політичний консенсус
  • Подібні обмеження (особливо "точкові", що стосуються якихось окремих сфер, наприклад антикорупційного законодавства) в світі взагалі не прийняті. Конституційні суди або аналогічні за функціями органи мають повноваження перевіряти на конституційність всі закони.
  • Нарешті, як зазначив в коментарі "Сьогодні" народний депутат Олександр Качура, питання про такі зміни не стоїть і навряд чи стоятиме.

"Не думаю, що це буде актуально. Не бачу, що таке рішення може бути прийнято, що є якась підтримка такого рішення", – зазначив народний депутат.

Чи може РНБО розпустити Конституційний Суд

Розпустити КС не може ні РНБОУ, ні президент, ні Верховна Рада. Судді КС призначаються довічно і зберігають свої повноваження навіть при воєнному або надзвичайному стані.

Однак він може бути звільнений, в тому числі, за істотний дисциплінарний проступок (рішення приймає Конституційний Суд двома третинами голосів).

Також повноваження припиняються (серед іншого) після набуття чинності обвинувального вироку стосовно судді КС за вчинення ним злочину.

На чому зупиняться?

Буде обрано найпростіший варіант. На думку народного депутата Олександра Качури, вихід із положення – внесення до парламенту законопроєкту, що регулює антикорупційні питання і відповідає Конституції. Причому для цього навіть не потрібно скликати позачергове засідання.

"У нас найближчим часом буде чергове засідання. Можливо, на ньому ці питання розглядатимуться. Голоси за антикорупційне законодавство, вважаю, будуть", – зазначив Олександр Качура.

Нагадаємо, що рішення КСУ є остаточним, не підлягає оскарженню і не може бути переглянуте. Ми повідомляли, якими будуть наслідки такого рішення.

КС скасував також статтю 366-1 Кримінального кодексу, яка розписувала, яким має бути покарання за корупційні дії (штраф в розмірі 42 500-51 000 грн, громадські роботи від місяця до трьох або позбавлення волі на строк до двох років).

І тепер взагалі незрозумілий сенс існування Нацагентства з питань запобігання корупції (НАЗК).

Чиновники тепер не зобов'язані в разі істотної зміни матеріального становища (наприклад, після купівлі або продажу квартири, літака) подавати оновлену декларацію і інформувати НАЗК.