Інтерв'ю з головним даішником України: "Топ-хабар в ДАІ – $19 000"

Анатолій Сіренко розповів "Сегодня" про те, як у ДАІ борються з хабарами, чим займаються інспектори на війні, куди зникли горезвісні "Візири" і чи завжди треба штрафувати водіїв

— Одним з перших ваших рішень після призначення на посаду головного даішника країни було збільшення межі швидкості до 80 км/год на трасах в Києві, обладнаних розділовим бар'єром. Але минулої осені обмеження знову ввели. Чи буде відновлена межа швидкісного режиму на цих дорогах до 80 км/год і коли?

— Досвід показав: підвищення межі швидкості до 80 км/год там, де це можливо, не збільшило, а знизило аварійність, тому що виросла пропускна здатність доріг. Тому з 1 квітня підвищений швидкісний режим знову введуть на 10 дорогах у Києві і в інших містах. Торік таких ділянок у столиці було 11, але після детального аналізу ми вирішили не піднімати швидкість на пр-ті Бажана.

Реклама

— З якими проблемами ви зіткнулися, ставши начальником ДАІ? Можливо, це були прояви корупції, адже говорили, що колишня влада вимагала "данину" з підлеглих, в тому числі і у вашій структурі?

— Не приховую, працівник ДАІ асоціювався у всіх виключно з хабарником. Тому першим моїм завданням стало переформатування свідомості інспекторів, щоб вони стали помічниками для учасників дорожнього руху. Наступна проблема — недовіра до нас людей. Для її вирішення замінили практично всіх керівників ДАІ на місцях, в перші ж місяці на підставі аналізу скарг і звернень провели чистку в рядах, почали вчити особовий склад культурі спілкування з водіями. Щоб досягти прозорості, заборонено садити водіїв у службові автомобілі для складання протоколів. Ще одна біда — недостатнє маттехзабезпечення. Щоб її побороти хоч якось, частина автомобілів передали з департаменту в низові підрозділи, перерозподіляємо бюджет департаменту, намагаючись хоч трохи збільшити зарплату тим, хто працює "в полі". Адже інспектор-новачок отримує всього 2140 грн, той, який має вислугу — до 3000 грн. Нарешті — помилкова думка суспільства, що за безпеку дорожнього руху, зниження кількості аварій відповідає виключно ДАІ. Це не так: без ремонту доріг, якісного навчання майбутніх водіїв ПДР, створення системи екстреної допомоги жертвам ДТП, а головне — свідомості учасників руху, знизити тяжкість ДТП неможливо.

— Як ведеться боротьба з хабарництвом серед особового складу? Наведіть приклади виявлених випадків хабарництва.

Реклама

— Це, як і раніше, болюче питання. З початку цього року виявлено п'ять випадків отримання хабара і складено один протокол про корупцію відносно співробітників ДАІ (див. інфографіку). Також станом на 20 березня 2015-го, наші співробітники задокументували 304 спроби водіїв дати хабар за непритягнення їх до адмінвідповідальності за порушення ПДР. За ним вже порушено 141 кримінальне провадження (ч. 1. ст. 369 КК — дача хабара — передбачає штраф 3400-8500 грн або обмеження волі на 2-5 років).

2_71

— Не секрет, що часом ДТП трапляються через те, що деякі водії отримують права за хабар, не складаючи іспит в МРЕВ. Спроба запровадити систему контролю за складанням іспитів в режимі онлайн заглохла. Чому?

Реклама

— У вигляді експерименту ми включали до складу екзаменаційних комісій в центрах ДАІ Києва керівників — представників департаменту ДАІ, для контролю за складанням іспитів в МРЕВ №2 та №10 були встановлені камери відеоспостереження. Але закон не передбачає ведення візуального контролю в режимі онлайн за складанням іспитів, а фінансування для такого оснащення центрів не надходить.

— Які радикальні нововведення ви ввели б у країні, щоб в рази скоротити число трагедій на дорогах?

— Їх три: нарешті впровадити механізм автофіксації порушень; застосувати європейський досвід будівництва доріг в умовах кризи (будувати платні дороги високої якості, які після відшкодування витрат інвесторам через 4-5 років стають безкоштовними, але не вимагають капремонту ще півсотні років), зобов'язати всіх продавців авто і палива хоча б раз на рік за свій рахунок проводити заходи, які популяризують безпеку на дорогах, розміщувати в торгових точках соціальну рекламу безпеки дорожнього руху. Поки, завдяки профілактичним заходам, аварійність на дорогах знизилася за січень-лютий 2015-го на третину порівняно з січнем-лютим 2014-го (див. інфографіку).

— Раніше ДАІ залучала громадських працівників-дружинників, які допомагали чергувати: наприклад, біля шкіл, в аварійно небезпечних місцях затримували пішоходів-порушників. Зараз такої практики немає. Можливо, її відродять?

— Дружинники були великою підмогою в нашій роботі за часів СРСР, але, на жаль, зараз охочих немає, хоча громадські автоінспектора нам підмога. Справа в тому, що при Союзі всі підприємства були державними, за кілька чергувань на місяць дружинникам давали три додаткових дні до відпустки, зараз у приватних фірмах додвідпустку не випросиш. Ось ентузіастів і не стало, хоча ми готові до співпраці.

— Яка доля гучних приладів "Візир", за допомогою яких в 2008-10 рр. масово розсилалися "листи щастя" водіям, які перевищили швидкість? Чи використовуються вони зараз?

— Застосування "Візирів" значно знизило кількість ДТП, число загиблих і травмованих. Сьогодні прилад використовується в основному в режимі патрулювання (встановлений в салоні службового автомобіля). У разі фіксації перевищення швидкості патруль зупиняє порушника і складає адмінпротокол. Зараз на оснащенні підрозділів ДАІ — 310 "Візирів", але ж ми прагнемо до повністю автоматичної фотовідеофіксації, без "людського фактора", що неможливо при використанні цього приладу, тому питання закупівлі нових не розглядається.

— Рада ніяк не прийме закон про введення автоматичної фіксації порушень ПДР. Уявімо, що закон вже набув чинності, а також у повному обсязі профінансовано його впровадження. Чого ви очікуєте від цього — зниження кількості порушень або збільшення збирання штрафів?

— Експеримент, проведений у Києві, показав: знаючи, що на якійсь ділянці працює автоматична фіксація, більшість водіїв стають набагато більш дисциплінованими. А ті, хто порушує, автоматично наповнюють держбюджет, сплачуючи штрафи.

3_47

— Чи ефективні такі методи боротьби з порушниками швидкісного режиму, як установка муляжів відеокамер в боксах, муляжів патрульних машин?

— Так. У країнах Європи вони стоять повсюдно. Зазвичай лише один з чотирьох боксів робочий, решта порожні. Але який — невідомо, так як періодично відеокамери міняють місцями. Тому будемо ширше застосовувати такий досвід і в Україні.

— Як ви ставитеся до можливості водіїв заповнювати протоколи про ДТП на місці без приїзду ДАІ (європротоколи)? Чи полегшило це нововведення роботу ДАІ або більшість водіїв і раніше бояться оформляти аварії без інспектора?

— За нашими останніми даними, з 191 тис. ДТП лише в 16% (30,1 тис.) випадків були травмовані або загиблі. У більшості інших випадків ДАІ можна було не викликати. Тому ми вважаємо питання широкого впровадження європротоколів надзвичайно актуальним, оскільки це в рази знизить навантаження на наряди ДАІ, у них звільниться час на безпосередній контроль за дорожнім рухом, проведенням профілактичної роботи з його учасниками. У 2014-му і 2015-му територіальні підрозділи Державтоінспекції роз'яснювали і роз'яснюють водіям переваги складання європротоколу, вчать, як правильно його заповнити. Упевнений, що результат з часом буде.

— Пияцтво за кермом поки не викорінено, незважаючи на суворі заходи: підвищення штрафів, вилучення автомобілів у п'яниць-"рецидивістів". Раніше журналістам показували автоматичні алкотестери, обіцяли, що вони будуть у кожного чергового екіпажу. Скільки вже є таких тестерів, в яких регіонах їх найбільше?

— На сьогодні всі регіональні підрозділи ДАІ оснащені газоаналізаторами фірми "Drager" "Alcotest 6810" і "Alcotest 6510". Загальна кількість таких приладів — 733 одиниці, найбільше їх у підрозділах Київської (63), Дніпропетровської (51), Одеської (49) областей та у Києві (48). За даними департаменту в ДАІ, щодня дороги патрулюють приблизно 2000 машин ДАІ, це значить, що поки алкотестер є в одного наряду ДАІ з трьох. Варто зараз такий прилад 41 тис. грн.

По клику – большое изображение.

— Чи вважаєте ви адекватними величезні штрафи за пияцтво за кермом? Штрафи в 3-5 тис. грн явно непідйомні для більшості, простіше спробувати відкупитися. Чи не краще ввести оплатне вилучення ТЗ (авто вилучається, продається, а людині повертають гроші), щоб п'яниці не було на чому їздити? Це напевно подіє.

— Підвищення штрафних санкцій за пияцтво — серйозний стримуючий фактор для водіїв. Що стосується обов'язкового оплатного вилучення автомобілів, то закон не забороняє водіям-порушникам використовувати ТЗ, які їм не належать, тому ефективність такої пропозиції сумнівна.

— Розкажіть про те, як зараз несуть службу інспектори ДАІ в зоні бойових дій і в прикордонних з нею регіонах, про функціонування блокпостів навколо Києва та інших міст.

— Для виконання завдань, визначених законом "Про боротьбу з тероризмом", безперешкодного пересування по дорогах спецпідрозділів, задіяних у АТО, та інших завдань у східні регіони відряджені в цілому 2019 працівників ДАІ. На сьогодні там перебуває 137 осіб. Крім того, на території майже всіх регіонів країни побудовано понад 150 блокпостів, де несуть службу наряди ДПС ДАІ спільно з іншими підрозділами МВС і бійцями Нацгвардії і ВСУ. Всі співробітники ДАІ забезпечені бронежилетами і кулезахисними касками, озброєні табельною і автоматичною зброєю, патрульними автомобілями.

— Ви починали роботу в ДАІ рядовим інспектором. Не виникає іноді бажання "вийти в народ"?

— Так, працював. Незабаром проведемо акцію з перевірки швидкісного режиму. Де і коли — поки секрет. Збираюся особисто постояти на трасі, в формі, з жезлом, як належить.

— Чи пам'ятаєте ви першого зупиненого вами порушника ПДР?

— На перше стажування в якості інспектора я вийшов 3 січня 1985-го, пропрацювавши в інспекції півроку. Мороз був тоді градусів 25. Службу несли на масиві Нивки в Києві. Мій наставник, старший лейтенант, відійшов погрітися. Першим порушником виявився чоловік-водій, який проігнорував знак "Стоп" на виїзді з вул. Щербакова на пр-ті Перемоги, чим створив аварійну ситуацію. Я йому виписав штраф. Старшого лейтенанта не було хвилин сорок, за цей час я встиг скласти п'ять протоколів, про що доповів наставнику. У відповідь почув: "Сержант, що ти наробив?! Я за зміну п'ять протоколів складаю. Бачу, тебе одного залишати не можна". Пізніше я переконався, що іноді попередження і добра порада бувають набагато дієвішими за штраф.

— За попередньої влади були в ходу "золоті візитки" начальника ДАІ, які нібито дають право безкарно порушувати ПДР, хоча ваш попередник це і спростовував. У вас часто просять візитку?

— На першій своїй прес-конференції я заявив: у начальника департаменту ДАІ Сіренка А. П. візиток немає і не буде. Ніяких, ні золотих, ні простих. Так що обмінятися ними, як того вимагає етикет, не можу. Вибачте.

— Який у вас автомобіль, скільки років ви за кермом, на якій машині починали їздити, в якому році вона у вас з'явилася?

— У мене біла "Тойота Камрі", 2013 випуску, з об'ємом двигуна 2,5 л. Номери не "козирні" — 7984. А свою першу машину — ВАЗ-2106, червоного кольору — я купив в 1987-му на гроші, виграні в "Спортлото" — вгадав п'ять цифр з п'яти можливих. До речі, на День учителя, професійне свято моєї дружини. Про це тоді навіть газети писали. За виграшем — 10 тисяч радянських рублів (тоді це була зарплата лейтенанта міліції за сім років. — Авт.) — поїхали вчотирьох: я з "групою підтримки". Видали його пачками трирублівок, вийшов цілий дипломат грошей. Відкатав на "шістці" п'ять років, потім продав.

— Чи вважаєте правильним вираз: "Порушувати ПДР іноді можна, але ніколи не можна порушувати безпеку руху"?

— Прокоментую так: є водії, які порушують (наприклад, на порожній, добре проглядаваній дорозі трохи перевищив швидкість), але вони їздять безпечно. А є такі, що начебто за правилами їдуть, але від них на трасі одні проблеми: небезпечні маневри, перестроювання на перехресті, рух з невеликою швидкістю в лівій смузі. Порушувати ПДР не раджу, хоча розумію, що ці слова сказав досвідчений чоловік. Резюме: з другою частиною фрази згоден, з першою — ні.

— Якщо чесно, ви порушуєте ПДР, перебуваючи за кермом, які саме?

— Скажу відверто: жодного разу не сідав за кермо нетверезим. Але, як кажуть, немає такого водія, який хоча б раз у житті не порушив правила руху.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
ЗСУ: головне
Докладніше
Хроніка обстрілів
Більше про це
Війна в Україні з космосу
Більше новин
Українці за кордоном
Дізнатись!
Діпломатичний фронт
Більше новин
Save Life
Поради лікаря
Допомога під час війни
Більше новин
"Разом нас багато"
Нас не подолати
Наші гроші
Більше новин
Life новини
Більше новин
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Герої не вмирають!

Позивний “Депутат”... Сергій Компанієць - старшина роти 93-ї окремої механізованої бригади “Холодний Яр”. Воював на передовій з 2014 року. Хлопці називали 47-річного старшину батьком, бо він допомагав і вчив кожного. Загинув у бою під Ізюмом, прикриваючи побратимів. Його 16-річний син пішов вчитись у військовий коледж…

Історія героя
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

62603.3

Bitcoin Cash (BCH)

460.58

Binance Coin (BNB)

590.75

Dogecoin (DOGE)

0.14

Ethereum Classic (ETC)

27.1

Litecoin (LTC)

83

ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
54,46
54,04
50,60
27,58
56,01
54,01
54,01
25,98
57,19
55,35
54,99
27,01
57,79
56,79
56,68
28,29
57,90
55,90
53,90
28,04
60,88
57,91
56,99
28,79
60,99
58,99
57,49
28,97
60,99
58,99
57,49
28,98
61,99
60,99
59,99
28,98
-
52,65
50,83
26,33
Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡
Вони нас підтримали
легенди спорту

ВЕЙН ГРЕЦЬКІ. Ми всі згодні, що це безглузда війна. Ми всі бажаємо всім в Україні всього найкращого та молимося за них.

ПЕЛЕ. Я надсилаю свою солідарність народу України. Я молюся і прошу Бога, щоб запанували мир, свобода та любов

ДОМІНІК ГАШЕК. Кожен дорослий у Європі добре знає, що Путін – божевільний убивця, і що Росія веде наступальну війну проти вільної країни та її народу.

ПАОЛО МАЛЬДІНІ. Ніхто не очікував побачити війну на європейській землі, ми хочемо бути на боці народу України.

КЛАУДІО ТАФФАРЕЛ. Дорогі друзі, українці! Наразі весь світ стежить, хвилюється та обурений тим, що відбувається в Україні. Бажаю, щоб на вашу землю якнайшвидше повернувся мир.

1 /2
Валюта
Курс гривні сьогодні

Валюта

Ціна (грн)

Долар США ($)

39.6

Євро (€)

42.44

"Ми з України"
Наш плейлист

PROBASS ∆ HARDI

"Доброго вечора"

PROBASS ∆ HARDI

Макс Барських

"Буде весна"

Макс Барських

Олександр Пономарьов

"Україна переможе"

Олександр Пономарьов

Антитіла

"Топити за своє"

Антитіла

ТНМК и Kozak System

"Мамо"

ТНМК и Kozak System
Співаймо разом!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти