Венеціанська комісія оцінила закон про референдум: що рекомендують Києву

22 липня 2020, 11:15
Український парламент буде ще допрацьовувати до другого читання цей законопроєкт

Венеціанська комісія. Фото: twitter.com/VeniceComm

Венеціанська комісія вивчила ухвалений Верховною Радою в першому читанні законопроєкт про всеукраїнський референдум. Європейські експерти надали Україні рекомендації з доопрацювання документа.

Про це повідомляє "Європейська правда" з посиланням на "терміновий загальний висновок" Комісії.

Реклама

У своїх висновках "венеціанка" зазначає, що в порівнянні з законопроектом 2012 года (про референдум), нинішній документ є значним кроком вперед. Однак експерти вказали на кілька пунктів, які можуть бути вдосконалені в тексті або вимагатимуть подальшого роз'яснення.

"Серед інших питань, розробники погодили законопроєкт з іншими частинами виборчого законодавства, зокрема з новим Виборчим кодексом, ухваленим в 2019 році, і з законом про Центральну виборчу комісію і включили докладні механізми, спрямовані на забезпечення рівних агітаційних можливостей для прихильників і супротивників питань, винесених на національний референдум. Це слід похвалити", – йдеться у висновку.

Читайте також:

Реклама

Венеціанська комісія надала рекомендації Києву щодо законопроекту №3612. Наприклад, продовжити строк збору підписів на референдуми за народною ініціативою, перевіряти всі підписи, переглянути обмеження і заборони щодо проведення агітаційних заходів. Також Комісія рекомендувала наступне:

  • прояснити зв'язок між референдумом всенародних ініціатив щодо скасування законів або частини законів і референдумом за "вирішенням питань загальнодержавного значення";
  • процедура проведення всенародного ініціативного референдуму повинна передбачати роль парламенту перед голосуванням, а також, за необхідності, після голосування і відповідно до результатів; наслідки схвалення народної ініціативи повинні бути визначені в законі;
  • необхідно запровадити додаткові положення, спрямовані на забезпечення рівних можливостей для прихильників і супротивників питань, винесених на референдум по комісіях референдуму різного рівня;
  • гармонізувати законопроєкт з виборчим законодавством для подальшого зміцнення механізмів доступності референдумів для осіб з обмеженими можливостями та забезпечити виборчі права для вимушено переселених осіб;
  • слід розглянути можливість синхронізації положень законопроекту про фінансування кампанії референдуму з законодавством про фінансування політичних партій;
  • рекомендується, щоб положення про електронне голосування були виключені із законопроекту і були врегульовані пізніше шляхом окремого закону, який також стосувався б місцевих, парламентських і президентських виборів;
  • законопроєкт повинен містити конкретні статті про попереджувальні та ефективні санкції стосовно порушень проти ЗМІ.

Як відомо, всеукраїнський референдум за законопроєктом може бути проведений з наступних питань: затвердження закону про внесення змін до розділів I (загальні основи), III (вибори, референдум), XIII (внесення змін до Конституції) Конституції України (ініціює референдум з цього питання президент України); вирішення питання загальнодержавного значення (ініціює народ); зміна території України (ініціює Верховна Рада); про припинення дії закону України або окремих його положень (ініціює народ). Експерти розповідали сайту "Сьогодні", які плюси, мінуси та підводні камені в законі про референдум.