Рейтинги і прогнози: як зміниться місцева влада після виборів

23 жовтня 2015, 08:03
Експерти скаржаться на підкупи, а влада готується охороняти дільниці

Після виборів розстановка сил у місцевих радах може помінятися. Фото: joinfo.ua

Багато експертів і нардепи охрестили місцеву виборчу кампанію-2015 однією з найбрудніших. У боротьбі за голоси українців кандидати не шкодували грошей іноді навіть на безглузду зовнішню рекламу, листівки, продуктові набори, організацію концертів та свят. Але, як кажуть: якщо є пропозиція – значить, є і попит. Так, за даними опитування Фонду "Демократичні ініціативи" та КМІС, 13,5% опитаних готові так чи інакше продати свій голос. При цьому ще рік тому опитування "Демініціатив" і КМІСу дав цифру в 7,7%. Нагадаємо: закон передбачає покарання і для "продавців" голосів, і для "покупців": від штрафу в 1700-5100 грн до 2 років в'язниці.

Реклама

*Клікніть, щоб подивитися детальніше

Особливу увагу зараз прикута до питання забезпечення безпеки на ділянках, особливо в прифронтових містах і селищах. За заявою МВС, у день виборів порядок забезпечуватимуть понад 100 тисяч правоохоронців (на парламентських виборах у 2014-му їх було 82 тис. – Авт.). "Крім цих 100 тисяч, буде 9000 оперативного резерву. Це серйозно, враховуючи майже 10 тис. нацгвардійців і близько 2 тис. військовослужбовців Прикордонслужби", – повідомив радник голови МВС Зорян Шкіряк. Порядок на Донбасі, за словами радника глави МВС Івана Стойка, забезпечуватимуть підрозділи ЗСУ і Спецбатальйон МВС.

Ольга Айвазовська, координатор виборчих і політичних програм громадянської мережі ОПОРА:

Реклама

"У вівторок відбулася розширена колегія МВС за участю прем'єр-міністра Арсенія Яценюка і міністра Арсена Авакова. Сподіваюся, що моя думка про необхідність забезпечення найбільш якісними кадрами правоохоронців приміщень ТВК почули. Торік, на жаль, ми не відчули різниці між "звичайними" і "надзвичайно підготовленими міліціонерами" на ОВК. Епіцентром багатьох подій стануть саме ТВК. А ефективність роботи ми побачимо за фактами розслідуваних кримінальних виробництв, доведених до суду, і обвинувальних вироків: курчат по осені рахують.

Що стосується законопроекту щодо змін до КК з підкупу виборців. Хочу нагадати, що такий проект змін з середини серпня лежить у президента, і часу на його внесення до ВР було достатньо. Зараз говорити про те, наскільки підкуп вплинув на результати виборів, досить складно. На 99% питання подолання політичної корупції на виборах поки залишається в зоні регресу. І це свідома позиція багатьох. Президент після виборів на 205-му окрузі (довиборів у Раду в кінці серпня в Чернігові, де кандидати роздавали гречку і гроші. – Авт.) проявив ініціативу внесення невідкладних змін (до закону щодо посилення покарання за підкуп. – Авт.), але цього не було зроблено".

Олексій Кошель, голова Комітету виборців України:

Реклама

"Ця кампанія і нове законодавство призвели до посилення політпартій. Їх змусили в прискореному порядку формувати регіональні осередки і шукати нових активістів. По-друге, зменшилися конкуренція і конфлікти. Всупереч всім негативам, ми бачимо зменшення впливу чорного піару і кампаній з дискредитації опонентів в округах .

Разом з цим залишається проблема підкупу. І ми бачимо, що МВС не проявило активності, і не продемонструвало жодного показового справи притягнення до відповідальності винних.

Також цієї негативної тенденції сприяє недоскональная законодавча база: законодавець не вніс зміни до Кримінального кодексу, які б розтлумачили поняття "підкуп виборців". Тобто у нас з'явилися напівлегальні механізми підкупу, коли гроші і продовольчі пакети роздає благодійний фонд імені кандидата або однойменна з політпартій громадська організація, а притягнути до відповідальності за все це складно. Ще один негатив кампанії – беззмістовність. За підрахунками наших експертів, 80% кандидатів проводять кампанію без програм, а політпартії проводять кампанію у форматі загальнонаціональною. Контрактна армія, зменшення тарифів, скасування мит на ввезення імпортних авто тощо – дії, які повинні здійснювати центральні органи влади. Це жодним чином не стосується Бердичівської міськради або Новоград-Волинської райради".

Володимир Фесенко, голова Центру прикладних політичних досліджень "Пента":

"Розміщення сил на місцях після виборів принципово не зміниться, але в окремих регіонах зміни можуть бути досить суттєвими. Як і раніше, в західних регіонах переможуть одні політсили, а в східних і південних – інші. Але проєвропейські партії будуть представлені в місцевих радах усіх регіонів. За мерам великих міст принципових змін не відбудеться, а ось партійна структура місцевих рад, порівняно з виборами 2010-го, зміниться досить помітно: чи не буде Партії Регіонів, а у складі місцевих рад з'явиться цілий ряд нових партій. Але ці нові партії нерідко представлятимуть вже відомі персонажі і найбільш впливові в окремих регіонах бізнес-клани. Може бути, найважливіше зміна буде пов'язано з тим, що в абсолютній більшості регіонів не буде однією домінуючою політсили.

Я не очікую масштабних фальсифікацій. В останні роки деякі кандидати на місцевих і мажоритарних виборах звикли забезпечувати результат через підкуп виборців. Звичайно ж, можливі локальні маніпуляції з результатами, наприклад, зрив голосування або підрахунку голосів на дільницях і в округах, де може з явною перевагою перемагати конкурент. Природно, буде чимало оспариваний результатів виборів. Але об'єктивно такі ситуації не можуть бути масовими: в більшості регіонів фаворити очевидні, а образи переможених будуть носити фоновий характер".