Новий Виборчий кодекс: коли з'явиться і що заважає депутатам його прийняти

1 липня 2018, 07:25
Відкриті списки і новий бар'єр обіцяють до осені. Експерти: справа може затягнутися

Правила вибору. Законопроект має всі шанс

Одним з головних завдань нинішнього скликання Верховної Ради залишаєтьсястворення Виборчого кодексу. Спікер парламенту Андрій Парубій вважає , що в залі голосувань цей об'ємний документ може з'явитися вже до кінця поточної сесії . " Сегодня" згадала , які зміни прописані в кодексі , і дізналася , на якому етапі робота над ним .

Рекордсмен

У першому читанні Виборчий кодекс Рада прийняла в жовтні 2017 го. Тоді деякі нардепи не приховували, що для багатьох їхніх колег це виявилося сюрпризом – документ ледь зібрав необхідний мінімум голосів (226). Для роботи над правками до другому читання в парламенті створили спецгрупу. В останній раз її члени зібралися минулої п'ятниці, осиливши першу тисячу правок, а наступне засідання вони запланували на 2 липня. За словами одного з авторів кодексу, нардепа від НФ Леоніда Ємця, всього подано 4400 поправок. Така кількість пропозицій може закріпити за Виборчим кодексом статус найбільш об'ємного документа, який коли-небудь розглядала Верховна Рада. Попереднім рекордсменом був проект про судову реформу – до нього було подано 4383 правки. За словами Парубія, якщо робоча група встигне проаналізувати всі правки, то він винесе документ в зал ще до 13 липня (офіційний кінець поточної сесії парламенту).

"Якщо не встигне , то в вересні я буду пропонувати його як один з перших на розгляд . Але , можливо , не в перший , а в другий тиждень . Ці зміни ми повинні розглянути і прийняти за рік до виборчої кампанії " , – підкреслив спікер.

А ось на думку політексперта Руслана Бортника , кодекс можуть не проголосувати найближчим часом , і наступні парламентські вибори пройдуть за діючими правилами :

"Інакше для чого вносити окрему ініціативу щодо посилення відповідальності за підкуп виборців ? Якби в планах було прийняти новий кодекс до виборів , то напевно такі ініціативи з'явилися б там як правки . І друге – все ще не вирішено питання нардепів – мажоритарників . З їх боку , як і раніше немає підтримки цього законопроекту".

Правила кодексу

Серед головних нововведень кодексу – повна відмова від "мажоритарки", яку обіцяють замінити пропорційною системою з відкритими списками. Партії, як і зараз, будуть формувати загальноукраїнський список з 450 кандидатів і розподіляти їх по 27 регіональниї округаї. Число депутатів в окрузі буде залежати від кількості населення. При цьому виборці отримають шанс голосувати не тільки за партію, а й за окремого кандидата. У бюлетені буде два рядки: в один потрібно буде записати номер партії, в інший – номер кандидата від неї. Таким чином, щоб потрапити в парламент, недостатньо буде перемоги тільки партії на виборах – потрібно буде обійти в списку також і своїх однопартійців. Друга важлива зміна – зменшення прохідного бар'єру з 5% до 4%. Це, на думку авторів, дозволить збільшити в ВР число фракцій за рахунок "малих" партій. Для участі в передвиборній гонці партії повинні будуть перерахувати на спецрахунок ЦВК 2 млн грн. Якщо за партію віддадуть свої голоси хоча б 2% виборців, гроші повернуть.

"На засідання ходить п'ятеро з 22-х"

Член робочої групи ВР , позафракційний нардеп Юрій Левченко сумнівається , що цього літа вдасться винести кодекс в зал .

"Зараз виходить так , що на засідання робочої групи стабільно ходять одні й ті ж люди – 3-5 депутатів з 22 – х . Це , звичайно , гальмує процес . З огляду на це , очевидно , що до кінця цієї сесії поправки оброблені не будуть. Ми зараз шукаємо варіанти , щоб продовжити роботу і влітку , – розповів нам парламентарій . – Хотілося б , щоб як мінімум кодекс вийшов на голосування восени . Але в будь-якому випадку , навіть з такими темпами , до Нового року його реально розглянути в залі".

За словами аналітика громадської мережі ОПОРА Олександра Клюжева , нардепи , які не потрапляють на засідання , скаржаться на організацію роботи :

"Ми опитали частина нардепів – членів робочої групи . Вони кажуть , зокрема , що під час планування зустрічей не враховуються тижні роботи з виборцями в округах і Погоджувальна рада . Немає процедури узгодження часу проведення засідань з усіма депутатами , а деякі нардепи скаржаться , що не отримують запрошення".