Хто винен в "непальській місії": від Шкіряка до президента

9 травня 2015, 09:30
Журналісти, які супроводжували скандальний рейс, говорять про відсутність плану і наказ Порошенка

Порошенко віддавав наказ відправити в Непал літа

Скандал навколо " непальської місії " в.о. глави ДСНС Зоряна Шкіряка , яка протягом тижня не могла евакуювати застряглих в зруйнованому землетрусом Катманду українців , триває. Після того, як люди , нарешті, повернулися додому, а перші емоції вляглися, постало інше питання – хто ж зрештою понесе відповідальність за історію, яка , в поганому сенсі цього слова, " прославила " Україну на весь світ .

НАКАЗ ПОРОШЕНКА Журналісти , які супроводжували рейс , кажуть про кричущі факти : з Києва військовий " Іл-76 " вилетів , коли в організаторів навіть не було ще дозволу на посадку ні в Делі , ні в Катманду , не кажучи вже про чіткий план евакуації.

Реклама

" Як виявилося вже після вильоту , ми піднялися в небо, не маючи ще дозволу на посадку ні в Непалі , ні в Індії. Однак оскільки на урядовому і на президентському рівні було прийнято рішення забирати постраждалих, ми все одно вилетіли . Уже в дорозі вдалося отримати дозвіл на посадку в Делі, що, власне, ми і зробили ", – розповіла в інтерв'ю" Сегодня.ua " журналістка телеканалу " Україна " Оксана Котова.

На думку Котової , у тих, хто планував операцію, була установка – "щоб красиво".

Журналістка телеканалу "Україна" про поневіряння Шкіряка в Непалі – ексклюзивна історія з перших уст

Реклама

"Особисто моя думка таке : комусь, не знаю точно кому , у владі була потрібна гарна картинка: українські військові прилетіли на великому літаку рятувати українців! Але це треба було планувати тоді, розробляти логістику. Інакше все пішло , як показала практика, коту під хвіст ", – підкреслює кореспондент .

Слова Котової підтверджує її колега , журналіст "Громадське ТБ " Богдан Кутєпов . Більш того, за його словами, наказ проводити операцію саме в такому вигляді віддавав безпосередньо президент України Петро Порошенко.

"Порошенко змусив взяти літак Міноборони і не платити за оренду чужим фірмам. Зробити пафосну , красиву операцію. Але, по суті , ми зганьбилися як держава " , – розповів він в інтерв'ю "Новому часу".

Реклама

ШКІРЯК, тим часом , як то кажуть, умив руки. За словами в.о. глави ДСНС , особисто він зробив усе можливе і взагалі " хотів як краще ". Що стосується поїздки його подруги Катерини Храмової , то , нагадаємо , в.о. глави ДСНС раніше клянеться, що дівчина не тільки працювала психологом , а й робила це ... за свій рахунок ! ..

Реакції керівництва країни на " непальський скандал" поки немає: ні президент , ні голова уряду Арсеній Яценюк історію навколо " евакуації " ще не коментували.

Відреагували поки лише у Верховній Раді: в комітеті з протидії корупції зажадали від уряду в місячний термін провести службове розслідування і відзвітувати перед парламентарями.

"Комітет з протидії корупції прийняв рішення звернутися до Кабміну з вимогою провести службове розслідування за підсумками операції з евакуації українців з Непалу ", – повідомив напередодні в "Фейсбуці" нардеп Борислав Береза.

За словами Берези , "Кабмін повинен надати повний список всіх витрат і назвати суму яка була витрачена в підсумку . А також назвати імена тих, хто планував такий формат евакуації і хто буде нести відповідальність".

МІНОБОРОНИтакож стверджує, що рішення про відправку саме " Іл- 76" , а не звичайного цивільного чартеру (що, за словами тієї ж Котової , явно обійшлося б дешевше ) прийняв безпосередньо глава держави. Про це 7 травня на брифінгу повідомив в.о. командувача Повітряних сил Збройних сил України Сергій Дроздов.

За його словами , було вирішено відправляти літак саме Збройних сил, а не Державної служби з надзвичайних ситуацій, оскільки літаки ДСНС – Ан -32 і Ан-26 – у разі їх використання летіли б у Непал три доби через значно меншу крейсерську швидкість , ніж у військово- транспортного літака Іл -76.

Також Дроздов пояснив , чому рятувальна операція зайняла так багато часу. За його словами, в основному час було витрачено на бюрократичні процедури з розмитнення запчастини для літака. Крім того, сказав Дроздов, український літак був 200- м в черзі на посадку в Катманду через велику завантаженість аеропорту .

За словами Дроздова , 4 травня літак був готовий до вильоту з Делі , але стало відомо, що в Катманду ввели обмеження на посадку літаків масою понад 100 тонн. Тому екіпаж Іл -76 вирішив зменшити кількість палива в баках , щоб укластися в обмеження по масі. Однак затримка з посадкою в Катманду продовжилася і в повітрі , оскільки в аеропорту столиці Непалу працювала тільки одна злітно- посадкова смуга і тільки два термінали . Тому літак ще годину кружляв над аеропортом в очікуванні дозволу на посадку, а потім ще 3 години чекав на землі для того, щоб підійти до терміналу . В цілому в Катманду було витрачено 8 годин від приземлення до відльоту в Делі .

У Делі , на шляху в Україну , екіпаж також власноруч замінив шину одного з шасі літака , пошкоджену на злітно- посадковій смузі аеропорту Катманду після землетрусу , розповів Дроздов.

Крім того, Міністерство оборони України планує притягнути до відповідальності Миколаївський авіаційно -ремонтний завод , який в 2014 р проводив комплекс по ремонту літака Іл- 76, на якому проводилася евакуація українських громадян з Непалу, – повідомив на брифінгу т.в.о. командувача Повітряними силами України Сергій Дроздов .

"Безумовно , завод буде відповідати за ті збої , які були. Це питання буде у нас розглянуто", – заявив Дроздов.

За його словами, в 2014 р на літаку був проведений цілий комплекс ремонтних робіт на Миколаївському авіаційно -ремонтному заводі. "На час вильоту літака з авіаційної бази , де він перебував, з Аеропорту Бориспіль , літак був повністю справний ", – підкреслив Дроздов.

СКІЛЬКИ ВИТРАТИЛИ?Прояснити ще доведеться і фінансову сторону питання – в яку копієчку влетів країні " травневий вояж" Зоряна Шкіряка . Раніше називалася сума , мінімум , в 6 мільйонів гривень, але після того, як українці та в.о. глави ДСНС з подругою прожили за кордоном тиждень , з 30 квітня по 6 травня, – вона явно зросла.

Як заявили вчора в Кабміні, у Арсенія Яценюка на операцію "Евакуація " виділили 7,3 млн гривень. А в Міноборони заявили – збиралися виділити і більше, але вдалося навіть зекономити .

У свою чергу, за словами того ж Шкіряка , витрати , нібито, були істотно менше : Державна служба з надзвичайних ситуацій використовувала для евакуації українців з Непалу 86 тис . грн.

"Щойно я отримав довідку про використання тих коштів, які передбачалися для потреб служби . Так от, із 280 тис . грн на даний момент здійснений тільки один перерахунок. Це для мобільного рятувального центру ДСНС – 158 тис . 760 грн, з яких використано 86 тис. грн", – повідомив він на брифінгу після прильоту до Києва .

Втім, "скільки витратили " і " хто винен" – це те питання , відповідь на який ще належить з'ясувати .