Коломойський в "Укрнафті" не має контрольного пакету акцій, а в "Укртранснафті" – жодної

25 березня 2015, 00:35
Шість мільярдів гривень – саме стільки держава втратила через неплатежі "Укрнафти"

Вже котрий день скандал навколо інтересів олігарха Ігоря Коломойського у вітчизняній нафтовій галузі розбурхує не тільки українську, а й світову пресу. Своїми діями дніпропетровський губернатор явно натякає – підпускати до збудованої ним чіткої вертикалі кого-небудь, у тому числі і державу, він не має наміру.

Парадокс полягає в тому, що в Укрнафті Коломойський і його група "Приват" не мають контрольного пакету акцій, а в Укртранснафті – взагалі жодної акції. При настільки скромній статистиці – за рахунок чого скандальному бізнесмену вдавалося керувати цими стратегічними величезними компаніями? "События" спробували розібратися.

Реклама

Шість мільярдів гривень – саме стільки держава втратила через неплатежі "Укрнафти". З них, згідно з інформацією народного депутата Мустафи Найєма, три мільярди сімсот мільйонів гривень – це несплачені дивіденди. Решта суми припадає на податковий борг.

Контрольний відсоток акцій в Укрнафті – державний. Однак, де-факто нею керує група "Приват" олігарха і губернатора Дніпропетровської області Ігоря Коломойського. Раніше він уже заявляв, що контроль над компанією тільки в 2004-му році йому обходився в 5 мільйонів доларів хабарів щомісяця. На думку експертів, це окупалося за рахунок спрямування фінансових потоків "Укрнафти" в потрібне дніпропетровському олігархові русло.

"У 2013 році Укрнафта заплатила за підрядні роботи з якихось дослідних пошуків в області видобутку нафти і газу, 1,85 мільярда гривень, які надалі, як встановило розслідування Фіскальної служби, були просто транзитовані на фіктивні фірми з метою подальшого обготівковування", – говорить директор ВАТ "Консалтингова група А-95" Сергій Куюн.

Реклама

Змінити розклад сил в історії з "Укрнафтою" повинен закон "Про акціонерні товариства", проголосований парламентом минулого тижня. Він дозволить знизити кворум, необхідний для прийняття рішень, зокрема і про виплату дивідендів, з шістдесяти відсотків до п'ятдесяти плюс одна акція. Однак, Ігор Коломойський впевнений – все залишиться, як раніше.

"Це ж державна компанія? Ні, це приватна компанія – Почекайте, 50 і один відсоток. – Це і є за законом приватною компанією. Ви боїтеся зміни керівництва – І вона не поміняє керівництво – Чому? – Ну тому", – така розмова відбулася між Коломойським і Найємом по "Укрнафті".

А ось "Укртранснафта", яка хоч і вважається повністю державною, але неофіційно контролювалася "Приватом", заборгувала державі близько двох мільярдів гривень. Експерти вважають, що обидві компанії рано чи пізно з боргами перед державою розрахуються. Тим більше, що в Укртранснафті хоч і з боєм, але призначили нового керівника. Однак, в програші група "Приват" не залишиться.

Реклама

"В принципі, ми розуміємо, що десь ці гроші так не лежали, вони працювали. Тому, припускати можна все, що завгодно. Ця схема універсальна і той, хто оперує державними пакетами на підприємствах державної форми власності або там, де є змішана форма власності, то використовує будь-яку можливість для того, щоб на... засобах, які необхідно перерахувати до бюджету, нажитися", – говорить президент Центру глобалістики "Стратегія ХХІ" Михайло Гончар.

У разі подальшої конфронтації з державою, дніпропетровський губернатор може піти ва-банк – адже в його руках зосереджена майже третина заправок України. Ще й один з найбільших банків.

"Було припинено з невідомих причин реалізацію за готівку дизельного палива в деяких мережах, контрольованих фінансово-промисловою групою "Приват". Це дзвоник, який може бути тривожним, оскільки все ж заправки, які зараз працюють і які за висновком ЗМІ контролює група Приват, їх зупинки може істотно вплинути на забезпечення споживачів нафтопродуктами", – зазначив експерт з економічних питань Геннадій Рябцев.

Цю та інші новини ви можете подивитися у випуску інформаційної програми "События" на каналі "Україна" за 24.03.2015 19:00