Кампанія-2014: успіхи та провали виборів

4 листопада 2014, 08:01
Невдала обіцянка Тігіпка, неточності Блоку Порошенко і нові обличчя "Об'єднання" Самопоміч "

 Технології. БПП «скопіював» «Ба

Виборча кампанія осені 2014 стала однією з найкоротших і непередбачуваних за всю історію незалежної України . Політтехнологи всіх без винятку партій і кандидатів були змушені вмістити в чотири тижні все те, що зазвичай робили за місяці . " Сегодня" розібралася , які технологічні ходи цих виборів в Раду виявилися більш вдалими , а які не дуже.

ПРОРАХУНКИ. Не можна двічі увійти в одну річку . Такий урок з кампанії напевно винесуть технологи Блоку Петра Порошенко і, особливо , " Сильної України " Сергія Тігіпка . При розробці стратегії кампанії штаби цих політсил , схоже , вирішили цілком і повністю покластися на досвід , що колись приніс їм успіх на президентських виборах . Президентський блок , не мудруючи лукаво , оформив парламентську кампанію , як продовження травневих виборів президента. " Сильна Україна " вдалася до технологій , що вознісся Тігіпко на політичну вершину в 2010 році.

Обидва штаби відверто прорахувалися . Блок Порошенко так і не зміг пояснити виборцям , в чому, власне , глибинний сенс основного меседжу його кампанії : " Об'єднуємося !". Відсутність зрозумілої політичної позиції не сприяла залученню електорату. У підсумку значна частина потенційних виборців БПП проголосувала за " Народний фронт " , який чітко сформулював свою позицію.

" Сильна Україна " ж не врахувала специфіки цільової аудиторії , якій адресуються її основні меседжі . У 2010 році " рекламний " підхід до кампанії Тігіпко виправдав себе , оскільки виборець сприймав його як третю силу , здатну втрутитися в боротьбу Віктора Януковича і Юлії Тимошенко . Недоречною , на думку експертів , в кампанії Тігіпко була обіцянка збільшити пенсії – адже саме він є автором гучної Пенсійної реформи , яка збільшила пенсійний вік для жінок. Через цю реформи кількість противників Тігіпка в народі різко виросло , і нагадувати виборцям про пенсії явно не вартувало. " Сильній України " необхідно було боротися за електорат Партії Регіонів , а не за всіх одразу .

УСПІХИ. Те , що не вдалося Тігіпко , успішно зробив " Опозиційний блок ". Стартувавши , ця політсила зуміла переконати колишній електорат ПР в тому , що тільки вона здатна подбати про "людей праці" , пенсіонерів та бюджетників . Основний упор був зроблений на прості і зрозумілі обивателю тези : мораторій на підвищення комунальних тарифів , підтримка промпідприємств , стабільна виплата зарплат і пенсій . Крім того , ОБ зумів правильно персоналізувати свою кампанію. У різних регіонах ця партія зверталася до виборців через тих кандидатів, у яких найбільший рівень підтримки саме там .

СЕНСАЦІЇ. Однією з головних несподіванок виборів , безумовно , став результат " Об'єднання "Самопоміч ". По суті , партія повторила феномен " Свободи " зразка 2012 року, показавши результат , що вдвічі перевищує той, який пророкували партії соціологи . Використані технології були багато в чому схожі зі " свободівськими ". Три тижні активного позиціонування в якості єдиної партії з відкритими списками , без колишніх депутатів , польові агітатори і самі кандидати активно закликають голосувати за шанс на появу нових облич в парламенті , дали свій результат .

ПІД КОПІРКУ.Однією з особливостей минулої кампанії стало і запозичення політсилами і кандидатами символіки і меседжів один в одного . БПП зробив свою продукцію дуже схожою на айдентику "Батьківщини " , тільки злегка підкорегував кольори . За цю ідею жваво вхопилися мажоритарники . На деяких округах одразу кілька кандидатів позиціонували себе як " прихильників " БПП , хоча президентська партія не мала ніякого відношення до їх висунення . У підсумку кандидати постали перед виборцем такими собі " сіамськими близнюками " , вкрай ускладнивши їм вибір .



Чорні технології: місце на кладовищі і гречка з поверненням

Реклама



Традиційно різноманітними стали так звані чорні політтехнології на мажоритарних округах . У Харкові , наприклад , від імені одного з кандидатів поширювали " сертифікат ", що дає право на безкоштовне отримання ділянки під поховання на будь-якому з міських кладовищ . В Дніпропетровській області виборцям рознесли пакети з гречкою , в якій копошилися жучки . В пакет дбайливо була вкладена листівка , в якій було вказано адресу штабу кандидата. Людям пропонували повернути гречку за цією адресою в тому випадку , якщо вони не мають наміру за даного кандидата голосувати .

Велика кількість чорного піару , безумовно , також сприяла зниженню явки . Втім , були і цілком симпатичні знахідки . Наприклад , в Одесі один з кандидатів розвісив на окрузі оголошення , в якому пропонував особисто повибивати килими своїм виборцям . Правда , коли натхнені цією пропозицією виборці прийшли у вказане місце зі своїми килимами , з'ясувалося , що кандидат вже знявся з виборів.