Які реформи потрібні Україні в першу чергу: Від чесної бюрократії до нової східної політики

10 листопада 2014, 08:00
Державі необхідно "інфікувати" бюрократію чесними людьми, скасувати недоторканність і імплементувати угоду про асоціацію, вважають експерти

Фото: Mykola Lazarenko

Провідні експерти країни , авторитети в галузі політики і економіки поділилися з " Сегодня.ua " рецептами реформ , які допоможуть подолати наслідки війни в Донбасі , анексію Криму , забезпечать зростання національного ВВП і добробуту громадян .

Чергове скликання парламенту України зустрічає з двоїстим почуттям . З одного боку – перший парламент без комуністів , з можливістю з проєвропейських сил фактично організувати не просто стабільної, а навіть конституційної більшості . З іншого – внутрішні розборки ( тривала коаліціада , посилена конфліктом в " Самопомочі " ) , створюютьпередумови для нестабільної роботи парламенту .

Причому це зволікання може коштує 8 – му скликанню дострокового завершення каденції , адже радикалізація вулиці нікуди не пішла . А дедалі гірша ситуація в економіці , посилення ескалації і навіть нова атака спільної угруповання російських бойових бригад разом з терористами можуть привести до нових набагато агресивнішим протестним виступам . Тому діяти потрібно швидко , бажано безпомилково , зберігаючи ясність розуму і синхронність дій в умовах цейтноту .

Ми задали співрозмовникам два питання : На яких саме реформах потрібно на ваш погляд зосередитися оновленої влади ( включаючи новообраний парламент і майбутній Кабмін ) ? І в якій послідовності , їх реалізовувати ?

І пропонуємо вашій увазі отримані відповіді .

Олександр Пасхавер: Інфікувати бюрократіючестнимі людьми і продовжити європеїзацію країни

Міняти тканину держави

Вся тканину нашої держави вимагає заміни , наша держава малодієздатна в силу низки історичних обставин. Доведеться йти по всьому фронту . Нічого в цьому страшного немає , більшість реформ не вимагає якихось кардинальних змін, у тому числі дуже чутливих для людей. Я впевнений , що ті реформи , про які говорять , будуть дуже важко переживатися , це погано підготовлені реформи. Реформи без любові до своїх громадян . Потрібно просто думати , як їх готувати ...

Але необхідні , я б їх назвав , предреформ , які дозволили б їх робити. Ці реформи пов'язані з оновленням бюрократії. Бо саме на бюрократію , як би не хотіли , буде покладено здійснення майбутніх реформ . Я смію стверджувати , що бюрократія наша гірше , ніж в 91 році , в силу негативного відбору людей в бюрократію – корупційного відбору і навіть політичного відбору , який теж корупційний .

Оновлення бюрократії – це перше , з чого потрібно починати. Це зовсім не проста справа. І питання не тільки в зміні людей і вже точно не просто в їх звільнення. А в насичення чесними і відповідальними людьми . З іншого боку , ці чесні і відповідальні люди можуть бути не достатньо професійними. Тому поряд з цим доведеться повернути систему професійної підготовки. Змінити законодавчо затверджену систему відповідальності . Т.е потрібна велика робота , спеціальна програма , по інфікування бюрократії чесними і відповідальними людьми . Ось те з чого потрібно починати.

Я б виділив три блоки . Зрозуміла загальна мета – я не говорю , про те де дістати гроші – як про реформи. Це звичайно вкрай важливе заняття , але це ми виключаємо з розгляду . Це поточна політика . А от зробити так щоб країна генерувала доходи для себе сама – це вже проблема реформ . Я б виділили три найважливіші завдання .

По-перше , реформа всього соціального сектора , який своїми діями просто знищує можливості нашого розвитку. Навантаження соціального сектора на бюджет нестерпна , в силу того що , він побудований за радянськими лекалами .

Друге – сектор безпеки , який забезпечує існування нашої країни.

Третє – я б назвав це східною політикою . Для того щоб наша країна існувала необхідно в політиці явно враховувати відмінності в ментальності наших громадян . І це забезпечить лояльність наших громадян – Півдня і Сходу до України як до держави. У цій сфері необхідна нова економічна , соціальна та ідеологічна політика .

Така послідовність мені бачиться , а далі – щонайширші програми в різній сфері по європеїзації країни.

Революція – це реальний фактор. Звичайно , дуже добре , коли все розвивається еволюційно , але , на жаль , наша країна так не розвивається . І тому ми повинні сприйняти революцію як реальний фактор нашого розвитку. І коли ви питаєте , чи вірю я в революцію , я можу сказати , що той , хто не вірить , той неадекватний і може привести країну до дуже негативних результатів. Наприклад , якщо керівництво країни не вірить у революцію , то воно може отримати ексцес – революційний , вельми скоро . Потрібно бути чуйним до соціальних процесів і аналізувати їх і сприймати адекватно.

Зокрема , досить імовірно , що політика помірна діє значно більш сприятливо , ніж радикальна . Але коли у вас є революційний шар людей , пасіонарний шар , який , налаштований радикально , то влада не може не діяти радикально ( якщо вона досить соціально чуйна ) . Інакше можливе різке погіршення соціальної обстановки .

І приклад Януковича , який був недостатньо соціально чуйним , – їй урок .

Люстрація – це радикальний акт , який відображає революційні настрої активної частини населення. І ви можете бути задоволеним , або незадоволений ім. Є безліч доводів проти цього акта , його формальності і т.д. Але якщо ви соціально чуйні , то ви будете її проводити. А ось що стосується тих , хто може замінити , то бюрократія ( нинішня ) в будь-якому випадку вимагає заміни . Бо більше 20 років негативного відбору – професіоналів на своїх – призвела до безвідповідальності і непрофесіоналізму .

Необхідно знайти чесних і відповідальних людей , але вони можуть бути не професійними або недостатньо професійними і паралельно з інфікуванням бюрократії чесними і відповідальними людьми . І це необхідно робити , використовуючи законодавчі механізми . Головне – робити. Адже якщо ви хочете – ви робите , немає – знаходите причини.

Леонід Кравчук: Привести в порядок логіку парламентської держави

Перше , з чого потрібно починати – провести грунтовну реформу правоохоронних органів . Плюс судову. Це основа для того , щоб суди працювали , щоб правоохоронна система боролася з корупцією , щоб людина в країні почувався захищеним . Розуміючи , що якщо він живе за законом , то до нього будуть застосовані законні дії .

Друге – потрібно привести в порядок сам парламент . Потрібно відмовитися від недоторканності . Я не буду в даному випадку говорити , як я це розумію . Йдеться про повну недоторканності , або це недоторканність , яка існує в багатьох країнах світу , коли при виконанні службових положень діють якісь преференції для депутата , щоб він міг виконувати свої повноваження в повному обсязі безперешкодно .

Але якщо він збив пішохода , або вліз в корупційну схему або взяв хабар – на нього повністю поширюються закони , норми , кодекси , які діють для всіх без винятку громадян України .

Я теж пропоную , і вважаю важливим , що жодна посадова особа України не повинна мати недоторканність. Жодна . Ні судді , ні президент , ніхто. Це абсолютно нормально . Тому що якщо ти йдеш на посаду і чого то боїшся , то краще не йти на цю посаду , відмовитися від неї. Так, є складнощі перехідного періоду , але цьому кінця і краю не буде. Уже 23 роки. Депутати або кандидати весь час заявляють про свої добрі наміри . І все починається спочатку. Потрібно привести в порядок парламент .

Необхідно дотримуватися всім логіки парламентської держави . Те , що робиться сьогодні – я не все розумію . Ну скажімо , в парламентській державі президент вносить пропозицію про прем'єра. І на цьому його функція в загальному то , з формуванням коаліції , комітетів і т.д закінчується . Я розумію , що президент не може бути осторонь цих процесів , але прямо впливати – ні в якому разі . Потрібно знаходити такі форми. Вони до речі в західному світі давно знайдені.

Президент розуміє його повноваження , парламент розуміє свої повноваження і взаємодія – через фракції , через зустрічі з прем'єром , головою Верховної Ради , через дискусії в кінці – кінців в засобах масової інформації. Через прес – конференції ... Президент впливає , він – всенародно обрана людина , він глава держави . Але якщо це буде ( прямий вплив ) , негайно почнуться конфлікти .

Ми вже все це проходили . Я слухаю скажемо, що президент або Адміністрація президента говорить про те , що вона записує в реченні про коаліцію , що в АП будуть управління , які аналізуватимуть попередньо закони , вносити пропозиції і т.д. Але цього робити не можна. У президента є можливість за Конституцією після прийняття закону , який подається президенту , – він має конституційне право вносити зміни і відправляти на повторне голосування . Але якщо це буде попередньо , то це буде , як в ЦК .

Я вам скажу , як було в ЦК : готувалися якісь документи в президії Верховного ради , або у Верховній Раді . Їх ніхто не виносив на обговорення. Спочатку направляли їх в ЦК , відділи в ЦК дивилися , доповідали секретаріату . Секретаріат робив зауваження , направляв до Верховної Ради . Верховний рада ще до обговорення приводив у відповідність із зауваженнями в ЦК і приймалося вже те рішення, яке задовольняло Центральний комітет . Редактор журналу " Перець " , цікава людина , дотепник – так він казав : " Куди ти йдеш ? Несу говно на аналіз калу " . Т.е все потрібно нести в ЦК для аналізу . Тепер хочуть щоб несли ... Так було при Януковичі – економічний відділ там все спочатку переглядав , приводив у відповідність. Потім передавав до Верховного світло в більшість. Не можна цього робити.

Потрібно привести в порядок політичну логіку парламентської держави . Тому що конфлікт неминучий. Бо саме з цього почався конфлікт між Ющенком і Тимошенко . Тому я хотів би , щоб ми всі це зрозуміли . Або ми дотримуємося логіки парламентської держави – так записано в Конституції , або давайте відміняти це – сказати слухайте ...

Виходить так – якщо адміністрація президента займається – тоді порядок. Якщо хтось інший – порядку немає . Не можна так , це буде конфлікт . Я вже цих конфліктів надивився і треба , щоб колись почалося виконання Конституції і закону – усіма: і президентом , і Адміністрацією президента і Кабінетом міністрів і Верховною Радою. Верховна Рада повинна виконувати Конституцію – поважати президента , а президент – виконувати Конституцію , поважати Верховну Раду . Інакше – конфлікт , конфлікт і ще раз конфлікт .

Ігор Бураковський: Імплементація угоди асоціації з ЄС – путівник для української економіки

Нинішня модель української економіки абсолютно безперспективна . І в цьому сенсі , якщо ми не проводимо реформи , ми фактично ставимо під загрозу існування України як незалежної держави . Це з одного боку. Навіть якщо не буде військових , або яких- небудь інших інтервенцій , то з нинішньою моделлю економіки ми будемо весь час перебуває в перманентній кризі . Весь час будемо відставати від нормальних країн . Які сьогодні розвиваються , в тому числі за рахунок реформації тих чи інших аспектів своєї економіки. І в середній і довгостроковій системі нинішня система не має майбутнього

У нас дуже повільно відбувається структурна перебудова економіки . У перебігу багатьох років ми використовуємо ті галузі , які ми використовували ще в часи СРСР: металургія , хімія , нефтехнологіческіе виробництва ...

І нехай ми щось заробляємо , поставляючи на міжнародний ринок , але очевидно , що країна розвивається по- іншому. У нас бюрократична система , при якій приватна ініціатива повсюдно стикається з різного роду проблемами – намагаючись внести інноваційний підхід . А з таким великим корупційним податком зрозуміло , що навіть якщо ми що то нове гарне придумаємо , воно просто не буде працювати.

Плюс у нас в різних сферах економіки досить серйозний рівень монополізму . Причому вони були створені не тільки олігархами , але через те , що велика кількість підприємців є членами влади і у владі багато підприємців , а якщо я можу домовитися про пільги за рахунок держбюджету , то за таких умов у мене немає сенсу займатися інноваціями – я отримаю те ж, що Стів Джобс ( за рахунок своїх айфонів і айпадів ) і Білл Гейтс ( операційної системи). У нас дуже велика кількість споживання енергоресурсів , причому у нас енергонефектівность навіть вище , ніж в РФ , яка сидить на газі , вугіллі , нафти та інших природних ресурсах .

У тому числі ця безперспективність полягає в тому , що на сьогоднішній день держава не може виконувати всіх своїх , а не тільки соціальних зобов'язань . Якщо підрахувати , по всім прийнятим законам і Конституції , скільки має держава виділяти грошей – то у нас на це просто немає грошей .

І потрібно чесно сказати , що зайвих грошей немає. Можливості для маневру істотно обмежені. Безліч країн проходили період обмежених витрат . Через відсутність фінасування окремих навіть дуже важливі статті – для того щоб оздоровити ситуацію і через певний період відновити рух вперед , і через деякий час – відновлювати колишні стандарти .

Бюджетний процес міняти необхідно таким чином , щоб максимально оздоровити держфінанси – без цього країна може стати повноцінним банкрутом , і будемо ми проводити реформи чи не будемо, але якщо в бюджетній сфері криза , то ясно , що країна нічого не зробить .

Що стосується еволюції і революції то я вам приведу наочний приклад. Якщо ми на перехресті поставимо світлофор , де його ніколи не було , то це вже революція – адже тепер ми маємо чітке регулювання . Але потрібен час , поки люди звикнуть , що є світлофор і потрібно підняти голову і подивитися, який горить світло, не перебігати через вулицю

Так і в економіці – є те , що можна зробити дуже швидко , скажімо , відмовитися від більшості бюрократичних процедур , а якщо говорити про боротьбу з корупцією – якщо ми ці процеси запустимо і переконаємося , що ці процеси незворотні , це теж дасть незворотний результат .

Імплементацію угоди з ЄС цілком можна назвати путівником . Це дуже важливий інструмент . Ми зобов'язані в рамках цього договору прийняти приблизно імплементувати приблизно 350 актів ЄС в наше законодавство і окремих сферах сферах , технічного регулювання і зміни можуть бать достатньо существеннимі- але відразу хочу сказати , що угода сама по собі не працює , і якщо ми його імплементуємо – то буде позитивний результат , якщо ні – то ми упустимо черговий шанс – адже за нас це ніхто не зробить .

Потрібен цілий ряд інституційних реформ . У тому числі реформи правоохоронних органів і судової системи , заходи по боротьбі з корупцією . Звичайно важлива реформа і держслужби , оскільки яке б кількість побажань про те , що потрібно зробити не було написано , але якщо не буде ефективною держслужби , ефективної держбюрократії – реформи приречені на невдачу . Останнє, що хотів би сказати , що ми дійсно перебуваємо в унікальній ситуації. З одного боку є дуже великий запит на зміни (нехай різні люди їх по – різному розуміють) , причому є високий рівень мобілізації суспільства , орієнтованості на зміни , очікування на зміни і вимоги таких змін .

При цьому є досить високий рівень мобілізації міжнародного співтовариства , яке готове допомогти Україні , але ефективно воно може зробити коли воно чітко зрозуміє , чого хоче Україна і як вона буде це робити. Поки не буде такого запиту з боку України – то замість нас ніхто нічого не зробить .

Міжнародне співтовариство в принципі обіцяє Україні чималі гроші , але дуже багато залежатиме від того , як ми домовимося , і що ми отримаємо . На двосторонній основі , або може бути аналог нового плану Маршалла .