Анатолій Гриценко: "АТО в нинішньому вигляді може тривати нескінченно"

11 серпня 2014, 09:30
Інтерв'ю з нардепом, лідером партії "Громадянська позиція"

Анатолій Гриценко вважає, що прив'язувати завершення АТО до конкретних дат неприпустимо. Фото:grytsenko.com.ua

Про те , чому до цих пір не завершилася антитерористична операція на Донбасі , хто винен у тому , що наші солдати йдуть у бій без бронежилетів , чи можливо повернути Україні Крим і чим можуть бути небезпечні поспішні перевибори Верховної Ради " Сегодня" поспілкувалася з народним депутатом , лідером партії " Громадянська позиція " , екс – міністром оборони Анатолієм Гриценком.

- Анатолію Степановичу, зараз досить часто звучать прогнози і обіцянки , що АТО на Донбасі повинна бути завершена до Дня незалежності 24 серпня. Чи реально це ? І взагалі чи варто " прив'язувати " бойові дії до конкретних числах?

Реклама

- Підхід – завершити військову операцію до конкретної дати збиткова за своєю суттю і неприйнятна. Ми вже бачили , на жаль , приклади , коли до зазначеної на Банковій дати звільнили Слов'янськ , але при цьому в Донецьк проникли до тисячі терористів із важким озброєнням і бронетехнікою , і отримали ще більше проблем. Такого бути не повинно!

Завершення АТО потрібно прив'язувати до її мети : на території України не повинно залишитися жодного диверсанта і терориста . Коли це відбудеться – залежить від координації дій усіх органів влади , населення і тих військових сил , які задіяні в операції.

- Однак , так звана активна фаза АТО триває вже не перший місяць. Чому вона не принесла досі відчутного результату – терористи залишаються на Донбасі , а українські військові гинуть?

- Потрібно говорити прямо : це давно вже не антитерористична операція. Це збройне відображення російської агресії . Уже давно за фактом операцією керує не голова антитерористичного центру СБУ , а начальник Генерального штабу. І головні сили , задіяні в цій операції , це не спецпідрозділ СБУ , а армійські війська плюс Національна гвардія та інші силові структури. Якщо ми це розуміємо , то стає очевидним, чому все ж так необхідне введення воєнного стану на Донбасі , що я неодноразово пропонував зробити президенту України .

По-перше , введення воєнного стану дасть чіткий сигнал всьому світу : є факт військової агресії Путіна , і Україна займається її віддзеркаленням . Це не внутрішній конфлікт , як намагається представити Росія , мовляв , мирні жителі Донбасу борються за розширення прав місцевого самоврядування , – проти України Росія веде війну , і весь світ повинен це зрозуміти.

Друге , що дасть введення воєнного стану – поява чіткої системи управління , чіткої системи відповідальності кожного: президента , як Верховного головнокомандувача , далі – Генштаб , на основі якого розгортається Ставка Верховного головнокомандуючого , далі – війська. Тоді президент буде нести відповідальність за те , що відбувається . І тоді не перший зам глави СБУ , керівник Антитерористичного центру (як досі ) , а президент країни , володіючи найбільшими правами і повноваженнями , як вища посадова особа в державі , буде приймати рішення , віддавати накази. Це дозволить зробити військову операцію більш ефективною і завершити її швидше.

Уже не кажу про те , що введення воєнного стану дозволить командуванню задіяти всі ресурси , які є на території , для відбиття агресії . Немає води , немає медикаментів , немає продовольства ? Тут же за актом у тих структур , які є на території , їх вилучають в інтересах оборони країни , швидко і ефективно , а після війни розраховуються з бюджету. Нарешті , можна буде ввести комендантську годину , попередивши , що з 22-ї години вечора до 6-ї ранку кожен, хто з'явиться на вулицях зі зброєю , буде знищуватися.

Реклама

- Але чи є в ньому сенс зараз ? Донецьк не контролюється українськими силами , а у бойовиків " ДНР " комендантська година якраз введена

- Ось , бачите , бойовики роблять те , що , виходячи та його завдань , є правильним ! Інша справа , що завдання бойовиків ворожі нашим . Але вони діють логічно , грамотно : вводять комендантську годину , вилучають необхідні ресурси у суб'єктів економічної діяльності або у громадян для виконання , повторюся , своїх ворожих задач . Ми повинні робити це , використовуючи законодавчу базу , використовуючи право на захист населення своєї країни.

Подивимося з іншого боку: хтось хоче здати Донбас ? Я до їх числа не належу . Ми повинні звільнити свою територію , зробити це максимально швидко , з мінімальними втратами для економіки , з мінімальними жертвами військових і цивільних осіб. Зрозумійте , якщо операція буде продовжена за тим сценарієм , за яким йшла до цих пір , то вона може бути нескінченною. Тому що досі не перекрита державний кордон , і щоночі з Росії на Донбас надходить нова зброя , нова техніка й нові диверсанти . За таких умов завершити операцію так швидко , як обіцяв президент , – нереально.

Якщо військова операція затягнеться до пізньої осені -зими , виникнуть нові ускладнювальні фактори , які потрібно враховувати вже сьогодні . Тиждень тому я публічно звернувся до президента і уряду : необхідно вже зараз спланувати та затвердити план дислокації наших військ на сході і на півдні країни після того , як територія буде очищена від диверсантів і терористів . Тому що буде найбільш дурним рішенням ті угруповання військ , які прийшли на Донбас з Миколаєва , Володимира – Волинського , з Бродів , Новоград – Волинського , Житомира , Білої Церкви , Львова тощо, після завершення операції просто відвести назад . Тоді ворог прийде знову ! На сході та півдні повинні залишитися угрупування військ на тривалий період. Значить , необхідні військові містечка , потрібно відбудувати бази для розміщення військ в холодних зимових умовах , обладнати полігони для бойової підготовки. Це задача для президента , оскільки він стверджує план дислокації своїм указом , і це завдання для уряду , оскільки матеріальне забезпечення оборони – відповідальність Кабінету міністрів. Наскільки мені відомо , зараз цим предметно не займається ніхто – ні на Банковій , ні на Грушевського.

- Не так давно Порошенко провів масштабні кадрові ротації в силовому , насамперед військовому блоці – поміняв міністра оборони , начальника Генштабу . Як це позначилося на армії?

Реклама

- Заміна начальника Генштабу вплинула позитивно , заміна міністра оборони – негативно . Армія Валерія Гелетея не сприйняла , це міліцейський генерал , до того ж не підготовлений професійно до завдань такого масштабу , та ще й в умовах війни. Вважаю неправильним , що міністр Гелетей практично весь час знаходиться в штабі АТО . Він не повинен займатися управлінням військами і бойовими наказами , це зовсім не його завдання , це сфера відповідальності генерала Муженко , начальника Генерального штабу – Головнокомандувача Збройних Сил . Він повинен командувати військами і зовсім не обов'язково безпосередньо зі штабу АТО .

15 вересня у Верховній Раді повинен бути військовий бюджет на 2015 рік. Цим повинен займатися міністр оборони – що закласти в забезпечення армії , її комплектування , підготовку і розвиток. За моїми даними , зараз серйозно цим не займається ніхто. Відтак – буде провал з військовим бюджетом і провал з армією в 2015 році. Це неприпустимо !

Далі – державне оборонне замовлення . Не всі знають , що в поточному році він був прийнятий з неприпустимим , злочинним запізненням . Документ підписаний Арсенієм Яценюком лише 2 липня! Дорогоцінний для забезпечення армії та інших силовиків час – втрачено з вини Кабміну! Півроку не було юридичних підстав ні у Міноборони , ні у інших силових структур укладати договори з підприємствами з виробництва і ремонту техніки. Гроші на рахунках лежали , а їх не можна було використовувати! Це злочинна бездіяльність прем'єр – міністра і його команди , перш за все профільного міністра економіки , оскільки саме він відповідає за підготовку Державного оборонного замовлення!

Тому кадрові перестановки лише частково змінили ситуацію. Я вже не кажу про те , що силовий блок був оновлений лише частково , незважаючи , до речі , на передвиборні публічні обіцянки нинішнього президента. Люди , які винні в здачі Криму , люди, які не перекрили від проникнення бойовиків кордон , залишилися на своїх посадах – і начальник Державної прикордонної служби , і глава СБУ , і багато інших. А мали б відповісти перед судом !

Точно так само повинні понести відповідальність ті члени Кабміну , які своєю бездіяльністю призвели до загибелі наших солдат . Поясню : ще в березні потрібно було скасувати довгі тендерні процедури і закуповувати все необхідне для армії , від техніки до спорядження – негайно ! А не розміщувати в газетах оголошення , проводити місяцями тендери

- Але ж вносилися відповідні проекти до Верховної Ради

- Так. Але це було вже в травні місяці , не в березні , коли Рада виділила на АТО вісім мільярдів гривень. Це злочинний саботаж – інакше назвати не можу. Тому що через багатомісячного бездіяльність Кабміну наші солдати не мали касок , бронежилетів , тепловізорів , приладів нічного бачення , справної техніки ...

Чи знали в уряді , той же прем'єр Яценюк , силовий віце – прем'єр Ярема , профільний міністр Шеремета , про те , що проблему тендерів потрібно терміново вирішити ? Так , знали. До них неодноразово , усно і письмово , зверталися міністри – силовики : відмініть тендери ! І за цю недбалість членам уряду , в тому числі прем'єру , доведеться відповідати. Чи буде така відповідальність? Не впевнений , що при нинішньому генпрокурорі , адже він тоді сам себе теж повинен віддати під суд

- А яка зараз реальна ситуація з постачанням армії ? Міністерство оборони рапортує , що у них все є, а рідня солдатів і волонтери продовжують возити бронежилети і каски в зону АТО.

- Коли війна , проблему постачання потрібно вирішувати швидко, з коліс . Приклад : у частинах військова техніка без акумуляторів , і є завод , на складі якого акумулятори лежать. Питання поставки вирішується протягом доби, з оплатою потім , гроші адже в бюджеті виділені. Позитив і для армії – техніка йде в бій , і для заводу – люди отримують роботу . Але , ще раз нагадаю , Державне оборонне замовлення було підписано Яценюком не в березні , а лише 2 липня, хоча замовлення це в умовах війни повинні були сформовати за 24 години , без паперової тяганини , довгих листувань і погоджень по пошті.

В результаті українське суспільство знову виявилося ефективнішим держави . Люди самі розібралися в тому, які існують категорії бронежилетів , чим вони відрізняються , де їх можна придбати в країні і закордоном . Але й тут держава почала лагодити волонтерам перешкоди , зі своїми ліцензіями та дозволами , довгої листуванням між відомствами . А необхідно було , скажімо , вказати волонтерам три пропускних пункти на західному кордоні , де сиділи б офіцер СБУ – з відеокамерою для фіксації та контролю поставок , і армійський офіцер – для їх обліку та негайного розподілу по бригадам . Привезли волонтери бронежилети , каски , зброю – що завгодно , офіцер СБУ на камеру зафіксував , армійський офіцер зв'язався з бригадою , ті приїхали , взяли на облік , передали солдатам . Але замість простої схеми держава тижнями листувалося , волонтери бігали по кабінетах , приходили до мене і досі приходять , я підключався , допомагав , як і інші депутати ...

Це неправильно : якщо все для фронту , все для перемоги , то всі в державній машині повинні працювати ефективно . Але ми бачимо , що ефективніше держави виявився цивільний сектор , який , нагадаю , державі за його роботу і за оборону країни вже заплатив податки – а зараз люди змушені платити знов і знов

- До речі , про податки . Наскільки буде ефективною норма про введення " військового збору" , коли кожен працюючий українець буде відраховувати на армію 1,5 % від зарплати ? Чи точно гроші до армії дійдуть?

- Якщо чесно , це аморальний з боку держави крок , хоча і виглядає він , на перший погляд , цілком обгрунтованим . Я пропонував інше рішення: в мирних умовах 100 американських мільярдерів добровільно віддали половину своїх коштів для вирішення важливих завдань для Америки – на екологію , медицину , науку , освіту. На мій погляд , для нинішньої України , в умовах війни і економічного обвалу , було б вірним і справедливим кроком із боку українських мільярдерів – теж віддати половину своїх коштів країні . Причому , першим це має зробити глава держави – президент – мільярдер Петро Порошенко. Упевнений , що такий його крок став би прикладом для наслідування усіма іншими мільярдерами країни. І тоді не потрібно збирати копійки від зубожілого населення.

Тепер про використання народних коштів армією . Знову – таки маємо саботаж уряду: люди перераховували гроші на рахунок Міноборони в березні , квітні , травні , червні , але – ці гроші місяцями лежали без руху. Чому ? Та тому що Яценюк лише 2 липня підписав документ , що визначає порядок використання народних коштів . Ви уявляєте , лише 2 липня ?! А люди віддавали останнє армії , думаючи , що це відразу забезпечить солдату та каску , і бронежилет , і харчування , і лікування . А потім виявлялося , що їхнього сина , чоловіка , брата , батька закликають в армію , і йому треба всім селом збирати на цю каску і бронежилет – знову 5-7-10 тисяч гривень. А все тому , що безглузде і безвідповідальний уряд місяцями народжувало дозвільну папір , для написання якої професіоналу достатньо одного робочого дня ! І за це хтось відповів ? Ні, в уряді Яценюка всі залишилися на своїх місцях. На жаль , недовіра людей до влади знову повсюдно наростає.

Тому , повертаючись до питання про 1,5 % військовий податок – так, зберуть , можливо , півсотні мільйонів гривень , але ж не факт , що ні розкрадуть . До мене потоком йдуть підприємці , які вже не вірять і новому Генеральному прокурору , так вони кажуть: на митниці , як брали хабарі , так і беруть, в судах , як брали, так і беруть, так само як і в прокуратурі , і в податковій , повернення ПДВ як був з " відкатами " , так і є.
Тепер Вам більше зрозуміло, чому я проголосував за відставку Яценюка ? Мені здається , влада загралася з вогнем , це дуже небезпечні ігри , коли йде війна і море людей зі зброєю

- Торкнуся ще одну болючу тему : армійські втрати . Чи відомо вам щось про реальні жертви серед наших військових , тому що інформація про те , що офіційна статистика їх занижує , виникає досить часто.

- Не можу назвати точну кількість загиблих військових і цивільних , але знаю твердо – це число вище оголошеного . Знаю це від людей , яким довіряю . Вони дзвонять і кажуть: сьогодні в нашій частині загинуло 12 осіб , вранці дивлюся зведення загиблих за добу – там цифра 10. І це не поодинокий випадок.

Є ще один фактор – смертність серед отримали поранення . Зазвичай в зведеннях називають число загиблих і поранених за добу , а ось що відбувається з пораненими далі – на цьому увагу не акцентується , бо настає новий день , з'являється нові зведення загиблих і поранених , за нові добу. Зберегти пораненого солдата живим – повинно стати надзавданням для всіх командирів і начальників , це зміцнить силу духу солдатів і їх довіру військовому командуванню і влади в цілому.

- Як вирішити цю надзадачу?

- Підняти рівень координації та надійність зв'язку між воюючими підрозділами , посилити їх медперсоналом , постачити пакетами первинної екстреної допомоги , скоротити час доставки пораненого з поля бою до лікувального закладу .

Пораненого з поля потрібно евакуювати протягом 1-2 годин , максимум – 3-4 , у нас же бувало , що поранених змогли вивезти лише через добу , а то й двоє. Це зменшує шанси для медиків врятувати життя солдата , особливо якщо немає необхідної первинної меддопомоги безпосередньо на полі бою.

Дуже важливий і в нинішніх умовах складний момент – транспортування поранених під безперервним ворожим вогнем . Коли я був міністром оборони , в 2007 році , для таких випадків на миколаївському заводі були розроблені два види броньованих машин для доставки поранених з поля бою. Ми їх тоді випробували на навчаннях і планували закупити для армії мінімально 40 таких машин . Коли на зміну прийшли інші люди , ця програма в Міноборони була зірвана – вже не знаю з яких причин .

У ситуаціях , коли є така можливість , потрібно здійснювати евакуацію поранених вертольотами . Але й тут невирішена владою проблема , оскільки до цих пір украй необхідні армії вертольоти продовжують літати в Африці в інтересах ООН. Їх звідти за п'ять місяців війни так і не відкликали . Це потрібно було зробити ще в березні ! Крім того , до цих пір чомусь не повернули в Україну інші військово-транспортні вертольоти , які орендує приватна компанія " Українські вертольоти " , вона з ними вже років 10 літає по всьому світу. Держава повинна зрештою зупинити цю приватну оренду – і тоді ми врятуємо більше поранених солдат .

Солдат , ідучи в бій , повинен бути впевнений у своєму командирові, повинен бути впевнений , що в разі поранення йому буде надана допомога , і країна зробить все , щоб зберегти його здоров'я , його життя , а в разі , якщо не дай Бог , він загине – подбати про його рідних і близьких. Якщо він бачить , що його товариші отримують поранення , і добу-дві чекають евакуації – як це зрозуміти ? Або коли мені телефонують мами , які не можуть тижнями знайти тіла своїх синів – вони шукають по госпіталях , вони їдуть туди . Це біда , безумовно . Повинна бути людяність : вони телефонують у військкомати , їх там " відфутболюють " , вони дзвонять в штаби – ті не реагують , вони дзвонять на " гарячі лінії" – їх дзвінок фіксують , але після ніяк не реагують. Цю бездушність потрібно випалювати розпеченим залізом!

- Як іде розслідування катастрофи " Боїнга – 777 " Малазійських авіаліній ? На минулому тижні це питання обговорювалося на закритому засіданні Верховної Ради – бути може , вам , як народному депутату , відомі якісь додаткові подробиці?

- Для мене очевидно : за падінням цього літака і загибеллю 298 мирних громадян стоять Росія і Володимир Путін. Якими інструментами , якими механізмами – це вторинне. Путін несе відповідальність за це.

У розслідуванні катастрофи " Боїнга " буде міжнародний фактор – там на місці працюють іноземні поліцейські , іноземні експерти. Але вже зараз загальна думка світової спільноти вказує на відповідальність Росії , а , отже , – Путіна.

- Чи зможе це якось вплинути на світове співтовариство , щоб воно допомогла зупинити агресора ? Адже поки найчастіше Захід лише висловлює " глибоку стурбованість ".

- Давайте поставимо питання по -іншому: а чи можна терпіти Путіна? Чи можна не стримати Путіна? Путіна потрібно стримати , Путіна треба ізолювати , Путіна треба відсторонити від керівництва Росією , щоб і Європа , і світ могли жити спокійно. Це агресор , це людина, яка руйнує світове правове поле , нав'язуючи дві цінності – силу і гроші.

В світі мають це зрозуміти , і перестати з Путіним загравати , припинити спроби його умовити – умиротворити , як безуспішно європейці намагалися робити всі ці місяці . Світ повинен усвідомити : Путін є зло і загроза світового масштабу , і діяти скоординовано , як колись скоординовано – хоча теж усвідомивши із запізненням – зупинили Гітлера. Якщо цього не відбудеться , то Путін може діяти ще більш нагло і оскаженіло , вважаючи , що йому все дозволено.

- А чи є у України шанс повернути Крим ? І у скільки , до речі , хоча б приблизно нам обійшлася його втрата?

- Я проти того , щоб повертати Крим шляхом армійської операції . Це буде величезна кількість жертв з обох сторін . Є шанс повернути Крим – після Путіна. При Путіні – нереально.

Що стосується того , скільки ми втратили , коли здали Крим , то це приблизно трильйон євро. З усіма багатствами , портами , підприємствами , з військовою інфраструктурою . Але є інший вимір , яка не обчислюється в грошах – в третьому тисячолітті у країни силою забрали величезний шматок території , мільйони людей живуть в умовах окупації . Це неприпустимо !

Загроза Путіна спрямована не тільки на Крим або на Донбас , він хоче переформатувати під себе весь світ . Путіна потрібно зупиняти всім миром . Для цього і українське керівництво має займати більш тверду позицію. Як за столом переговорів з мирного врегулювання виявився Медведчук ? А разом з ним Царьов і терористи з " ДНР " і " ЛНР " ? Потім з'ясувалося , що Медведчука пролобіювала канцлер ФРН Меркель на прохання Путіна. Меркель може лобіювати кого завгодно , але український президент повинен був чітко заявити : Медведчука – не буде , буде представник, призначений президентом України , а не Росії . У діях влади мають бути логіка і послідовність . Після того , як був збитий малайзійський літак , Президент Порошенко публічно звернувся до світових лідерів із проханням визнати " ДНР " і " ЛНР " терористичними організаціями – і робота в цьому напрямку почалася. Після чого в Мінську з ініціативи українського президента проходять переговори , і представники терористів знову сидять за столом . Як це зрозуміти ?

- Але перейдемо від війни до майбутніх парламентських виборів . Наскільки вони зможуть змінити політичний ландшафт?

- Перше: цей парламент повинен бути переобраний . У ньому немає дієздатної коаліції. Навіть та коаліція , яка на папері існувала , включала в себе людей , які до останнього дня були поруч з Януковичем , які 16 січня проголосували за пакет " диктаторських законів" , які розкрадали країну. У нинішніх складних умовах такий парламент не має права на існування , в цьому немає сумнівів.

Друге – після переобрання нам не потрібен такий же парламент , там мають бути нові люди , з новими цінностями і новими ідеями . Чому на цьому акцентую увагу? Тому що , підтримуючи рішення президента переобрати парламент , я не підтримую ігрища його команди з виборчим законодавством .

Зараз , поки ми з вами розмовляємо ( 8 серпня – " Сегодня" ) в парламенті проходять " терки " – не можу назвати це консультаціями , бо про зміст дискусій повинні знати люди , а тут все проходить за закритими дверима . Суть " терок " : президент хоче замість запланованого 26 жовтня провести вибори 5 або 12 жовтня, скоротивши їх фактично до місяця. По-друге , Банкова пропонує встановити бар'єр для допуску до участі в кампанії – 12,5 млн гривень застави. Де нашійї партії , яку зараз , за даними соціологів, підтримують 2 млн людей , взяти ці мільйони? Вони є тільки у мільярдерів і мультимільйонерів – у тих, хто і зараз представлений в Раді. Йти до них на поклін ? Це неприйнятно , і громадяни мають усвідомити цю небезпеку.

Наступна " новація " , яку президент хоче ввести в закон на ці вибори , нібито , з економії коштів – щоб членам виборчих заплатили тільки за один день роботи . Тобто комісії будуть збиратися , працювати кілька тижнів , потім буде день голосування, ніч підрахунків ... Така " економія " призведе до того , що членам комісій заплатять багаті партії , з тими самими мільярдерами і мультимільйонерами в списках або за спиною.

Йде спекуляція : війна , тому давайте вибори швидше і дешевше. Упевнений , що такі " дешеві" вибори дуже дорого обійдуться країні . Замість необхідного суспільством поновлення Ради може відбутися консервація нинішньої політичної еліти та її брудної політики " терок " , " відкатів " , " домовленостей" і зрад . Цю загрозу для країни повинен президент усвідомити , бо якщо він і далі буде наполягати на прийнятті такого закону , то можу припустити , що настане час , коли в країні станеться новий вибух, ще небезпечний , ніж було в 2004 або навіть в 2013 році. І він знесе все і вся.

- А чи зможе взяти участь у виборах Донбас?

- Ви згадали Донбас , але забули про Крим . Президент наполягає на збереженні мажоритарних округів . У зв'язку з цим у мене питання : припустимо , Ви хочете балотуватися по виборчому округу з центром у Феодосії. У вас є шанс там боротися ? Ні. Ви хочете балотуватися за округом у місті Донецьку. Ви можете сьогодні вести там агітацію ? Ні. Це означає , що проведення виборів із збереженням мажоритарних округів юридично , по факту, зафіксує відсутність представництва декількох мільйонів громадян в новому парламенті. Кому це вигідно ? Путіну , для того , щоб кричати потім на весь світ , що частина України в парламенті не представлена , і давайте створимо свої парламенти в Донецькій і Луганській областях

Тому , якщо керуватися інтересами країни , то президент зобов'язаний наполягати на виборах за партійними списками , без мажоритарних округів . Депутати від нашої партії в Раді (нас четверо ) голосуватимуть за введення пропорційної системи , проти введення багатомільйонного застави та інших небезпечних " новацій " , про які я говорив вище .

Насправді , є ще один фактор , про який сором'язливо замовчують , але він є головним рушійним мотивом президента : швидке проведення виборів пов'язане з тим , що рейтинг , кажучи делікатно , у глави держави в нинішніх важких умовах не росте. Обіцяного світу не настав , вже зрозуміло , що 1 вересня в школи не підуть багато дітей на Донбасі , плюс насувається зима , і 15 жовтня не всі можуть отримати в будинок тепло , але гарантовано всі отримають нові платіжки за комунальні послуги . Президент хоче швидко провести вибори , до отримання платіжок і настання холоду . Думаю , що в цьому головний мотив наближення дати виборів на 5 або 12 жовтня.

Є підстави вважати , що за відсутності довіри до влади , при подальшому накопиченні помилок попереду нас чекає ціла низка перевиборів , центральних і місцевих , не виключаю , дострокового переобрання президента і переобраного в жовтні парламенту. Тому що у людей є межа терпіння . Особливо у тих, хто зараз воює на Донбасі і знаходиться на лінії фронту . І цим гратися не можна , це може бути дуже небезпечним фактором.

В умовах війни влада повинна консолідувати суспільство , але зараз цієї консолідації не відбувається. Президент , як мільярдер , не віддав половину своїх заощаджень на армію , президентський син – офіцер запасу не призваний в армію , сини інших дуже високих чиновників не призвані в армію , в той же час масово закликають людей знизу , без належного забезпечення . З 1 травня мій син пішов служити , як офіцер запасу , тому що це чесно і правильно , у спікера Турчинова теж є дорослий син , але він не пішов , у Гелетея теж є дорослий син – він не пішов , хоча у генерала Коваля , його попередника , в армію відправилися обидва сини , і зараз виконують завдання в зоні АТО . А візьміть депутатський корпус , суддівський , податковий , митний – їхні чада, як і раніше, сидять по казино або відпочивають , поки інші на Донбасі захищають Україну , нерідко без касок і бронежилетів .

Люди ставлять ці питання , і на них не можна не відповідати. Якщо відповідь буде переконливим , тоді ніякої Путін зі своїми планами агресії нам не страшний.