Авторський колектив законопроекту № 3357 – парламенський варіант податкової реформи – розкритикував схвалений президентом так званий компромісний проект Міністерства фінансів.
За словами авторів проекту № 3357, урядовий варіант пропонує українцям відмовитися від:
- ліквідації податкової міліції (тільки зміна назви). "А значить, податковий терор бізнесу буде продовжений", – зазначають парламентарії.
- адміністративної реформи фіскальної служби – ДФС зберігає можливість трактувати законодавство і самостійно встановлювати правила і процедури. "А тому безлад і знущання над бізнесом залишаються", – говорять автори альтернативного законопроекту.
- "Демілітаризації" податкового контролю – податкові інспекції й далі зможуть замість тільки сервісних функцій проводити тотальні перевірки платників податків.
Парламентарії вважають принципово неприйнятним такі пункти урядового документа:

- оподаткування дивідендів за ставкою 18% у поєднанні з оподаткуванням прибутку за ставкою 18% залишають країну інвестиційно непривабливою;
- оподаткування фонду оплати праці за ставками – 18% податку на доходи фізичних осіб +20% єдиного соціального внеску +1,5% військового збору. "Це не створює тих умов, за яких відбудеться істотна детінізація заробітних плат", – вважають автори проекту № 3357;
- оподаткування прибутку за формулою чинного законодавства буде зберігати податок на прибуток в якості корупційного, продовжувати функціонування схем виведення капіталу і збір податку на принципах так званого податкового навантаження через адміністративний тиск ДФС;
- ускладнення і обмеження використання спрощеної системи оподаткування малим бізнесом;
- вихолощення ідеї створення електронного кабінету платника податків – законопроект тільки встановлює обов'язок КМУ розробити і затвердити підзаконний акт, що регламентує його роботу, а це могло б бути зроблено і без прийняття законопроекту;
- збереження дискреційних норм, що дозволяють знімати податковий кредит за формальними підставами: наявність помилок у податковій накладній та порушення вимог підзаконних актів при її реєстрації; надання ДФС можливості впливати на черговість виконання заявок на відшкодування ПДВ;
- зміни не прийняті заздалегідь, не роз'яснені ні платникам, ні працівникам ДФС, що вже саме по собі формує джерело конфлікту.
"Після падіння ВВП країни на 6,8% в 2014 році і близько 11% очікуваного падіння в 2015-му, економічні показники України співставні з тими, які демонструють неуспішні африканські країни. Планові темпи зростання в 2016-му і наступних роках, які уряд закладає в макроекономічну політику, дозволяють сподіватися на повернення до рівня економічних показників 2013 тільки після 2020 року", – зазначають автори парламентської версії податкової реформи.
Як відомо, раніше 114 депутатів-співавторів (це рекорд) внесли до Ради альтернативний урядовому законопроект про зміни до Податкового кодексу.
Як уточнила нам головний автор документа Ніна Южаніна, яка очолює Комітет з податкової та митної політики ВР, ключові моменти такі:
- податок на доходи фізосіб – 10% (зараз 15-20%);
- ПДВ – 15% (зараз 20%);
- єдиний соцвнесок – 20% (зараз для роботодавців від 36,76 до 49,7%, для фізосіб на єдиному податку – 34,7%);
- податок на розподілений прибуток - 15% (зараз податок на прибуток – 18%).
Нещодавно Мінфін презентував свій третій, "компромісний" варіант податкової реформи – його разом з бюджетом на 2016 рік Верховна Рада планує розглянути на позачерговому засіданні в четвер, 17 грудня.
За основу у компромісному документі взято принцип Кабміну "всі податки за ставкою в 20%". Правда, діючий податок на прибуток пропонують залишити на рівні 18% і податок на доходи фізосіб підвищити не на 5%, а на 3% – до 18%. Також Мінфін відстояв свої пропозиції з оподаткування "спрощенки". Кількість "спрощенців" через це помітно зменшиться.