Він злодій, але ми проголосуємо: чого хоче виборець від кандидатів в мери і депутати

20 вересня, 10:28

Віталій Рябошапка Віталій Рябошапка

Вимоги залишаються ті ж, що і п'ять років тому. Але є й дещо нове

Виборча кампанія на місцевих виборах 2020 року в Україні в самому розпалі. Якраз зараз соціологи проводять опитування громадян стосовно актуальних проблем і шляхів їх розв'язання. Після вивчення результатів досліджень за справу візьмуться політтехнологи та креативні групи штабів кандидатів – думки громадян будуть проаналізовані, систематизовані і стануть матеріалом для передвиборчих програм партій і кандидатів на виборах.

Реклама

А чого, власне, хоче народ від кандидатів до районних, обласних рад, претендентів на посаду мера? Як з'ясував сайт "Сьогодні", сподівання виборців не дуже змінилися порівняно з попередніми місцевими виборами і виборами, які проводилися ще раніше. Але зміни і нюанси все-таки є.

1. Люди хочуть конкретики

Яких же поліпшень громадяни очікують від своїх представників у місцевих органах влади – депутатів і мерів? Найпростіша відповідь – конкретних.

"Не можна сказати, що це "фішка" нинішніх виборів – таке спостерігалося і раніше. На місцевих виборах чим конкретніше, деталізованіше обіцянки кандидата, тим більше у нього шансів на успіх. Тобто від кандидатів, припустимо, в мери громадяни очікують не тільки і навіть не стільки якихось стратегій розвитку міста, скільки відповіді на запитання: "що принесе його обрання в мікрорайон, на вулицю, в мій двір, в моє парадне?". Важлива найдрібніша деталізація, готовність розв'язати реальну проблему "в масштабах двору". Причому такі вимоги – і у жителів великих міст. Я пам'ятаю, на попередніх виборах кандидат в мери досить великого міста "торкнувся" своєю розширеною програмою буквально кожного двору. Де заасфальтувати, де ліхтар поставити, де майданчик і так далі", – розповів в коментарі сайту "Сьогодні" голова Комітету виборців України Олексій Кошель.

2. Робота

Подібні дані для кандидатів збираються як в процесі спілкування агітаторів з жителями, так і соціологами в ході соцопитувань. І хоча в різних регіонах, містах, селах запити громадян часом істотно відрізняються, як розповів сайту "Сьогодні" один з політтехнологів, який на цих виборах "веде" відразу кілька проєктів в різних куточках країни, є і загальні для всіх регіонів проблеми.

"На першому місці на кожному кроці – запит на створення робочих місць, – розповідає співрозмовник, який побажав залишитися інкогніто. – Люди абсолютно чітко пов'язують це питання з місцевою владою. Звичайно, заяви президента, прем'єра, депутатів з цього питання також беруться до уваги. Але на місцевому рівні це виглядає дуже невизначено. Залучення інвесторів, запуск нових підприємств – коли це звучить з вуст політиків в Києві, це не сприймається в прив'язці конкретно до твого населеного пункту. Тому конкретики вимагають від місцевої влади".

За його словами, загалом від 35% і більше відсотків громадян (залежно від регіону) говорять про відсутність робочих місць.

"Якщо брати попередні місцеві вибори 2015 року, цей показник більш-менш можна порівняти. Десь ситуація трохи поліпшилася, десь погіршилася. Але загалом вона залишається стабільно поганою", – зазначає політтехнолог.

3. Дороги, вода, медицина

Реклама

На наступному місці в більшості регіонів – проблеми з дорогами в населених пунктах і між ними, проблеми з асфальтовим покриттям міжквартальних проїздів, дворів і так далі. Іноді ця проблема поступається проблемі якості питної води, екологічної ситуації в населеному пункті. Але останнє – питання більше великих міст.

"Приблизно 30-40% громадян називають ці проблеми як такі, які повинна розв'язати місцева влада, – зазначає політтехнолог. – Загалом, як і з робочими місцями, порівняно з попередніми виборами сильних проривів тут не спостерігається".

Приблизно стільки ж громадян називають проблему доступної та якісної медицини. При цьому у зв'язку з негативним сприйняттям населенням медреформи цей показник, порівняно з попередніми виборами, зріс. І, хоча питання медицини – це не зовсім питання компетенції місцевої влади, народ пов'язує певні очікування з діями мерів і місцевих рад. Про це сайту "Сьогодні" розповів політтехнолог і соціолог, засновник дослідницької компанії ACTIVE GROUP Андрій Єременко.

"Я б сказав, що народ говорить не про медицину, а про блок медицина-освіта. Вони зазвичай в зв'язці йдуть. Реформа медицини, яку критикують в народі, – з одного боку, національна проблематика, а з іншого – вона дуже сильно резонує на місцях. Крім того, місцева влада в цій галузі має серйозний вплив, тому з неї і запитують. Як впливають: наприклад, якщо з сімейними лікарями худо-бідно питання вирішується, то вузьких фахівців часто немає, доводиться їхати до іншого міста. А транспорт ходить погано. І це вже претензія до місцевої влади. Отакий логічний ланцюжок виходить у виборця. Подекуди місцева влада дає лікарям будинку або квартири, щоб взагалі заманити до себе лікаря – це відразу плюс в скарбничку меру. Зі школами історія така: якщо місцевий бізнесмен, або міська влада, або вони разом не відремонтують клас, це вимушені робити батьки за свої гроші. Тому медицина, освіта – ніби як національна проблематика, але в водночас вона активно ув'язується з роботою місцевої влади", – каже Андрій Єременко.

4. Викорінення корупції

Нарешті, в групі проблем-лідерів, розв'язання яких виборці очікують від місцевої влади, залишається корупція. За інформацією одного з наших співрозмовників, від чверті до третини громадян називають розв'язання проблеми корупції серед основних завдань місцевої влади. Цей показник істотно менше, ніж показник вимоги тих же робочих місць. Однак також досить високий.

"Щодо корупції спостерігається цікавий феномен, – каже Андрій Єременко. – Припустимо, ми проводили виміри в одному з облцентрів на північному сході країни. Рейтинг мера там надзвичайно високий – відсотків 70-90. При цьому на фокус-групах все місто говорить: "Так, він злодій, він краде, але на відміну від всіх інших, у нього є асфальтний завод, він краде на асфальті, яким всі вулиці уклав. Ось все місто заасфальтував своїм асфальтом. Тому ми за нього проголосуємо". І такі історії – часто-густо. Або ось мер одного з міст під Києвом. Виборець на фокус-групах каже: "Так, він "роздерибанив" землю, так, він вкрав там-то і там-то. Але ось у нас є освітлення, є заасфальтовані вулиці, які, може, вперше за час існування дізналися, що таке асфальт, і ось як взагалі у нас красиво стало – фонтанчики, велодоріжки, тротуари в плитці. Тому ми за нього проголосуємо".

Чому так відбувається?

Із загальним поліпшенням ситуації в містах експерти пов'язують ще один феномен – високий рейтинг чинної влади.

"Якщо порівнювати з попередніми виборами, то не можна не помітити, що повсюдно зріс рейтинг чинних мерів, депутатів місцевих рад. Пояснюється це просто: після реформи децентралізації у регіонів з'явилися гроші. Якщо мер робив хоч щось, народ приписує поліпшення його заслугам. Тому реально рейтинги зросли", – говорить один з наших співрозмовників.

Про те, що тотально поліпшилася оцінка змін в містах, говорить і Андрій Єременко:

"Зрозуміло, є винятки, як, наприклад, Полтава або Чернівці, де є конфліктні ситуації. Але загалом по країні ставлення до мерів поліпшилося. Тому що народ приписує мерам позитив, який насправді пов'язаний з рішеннями центральної влади, з децентралізацією. Хоча, звичайно, повністю відкидати роль місцевої влади також не варто: хтось краще розпорядився грошима, що з'явилися, хтось – гірше".

Реклама

Крім того, поява грошей в місцевих бюджетах дозволило розв'язати на місцях низку проблем, які ще донедавна входили до списку актуальних.

"Зазвичай, це якийсь благоустрій центральної вулиці, центру, налагодження вивезення сміття, освітлення вулиць, ямковий ремонт всередині міст. Іноді місцевий мер ухитряється приписати собі ремонт дороги на під'їзді до міста, але це треба вміти: обласна влада то теж намагається показати, що це якраз їхня заслуга. Але загалом багато з тих проблем, які входили до переліку найактуальніших попередніми роками, – те ж освітлення вулиць зараз – стали менш актуальними", – каже Андрій Єременко.

Ще один наш співрозмовник підтверджує: якщо років десять тому в списку ТОП-завдань, які виборець ставив перед кандидатом, було вуличне освітлення і вивезення сміття, то зараз ці проблеми в містах переважно розв'язані.

"Звичайно, є винятки. Але переважно зараз акценти на дорогі інфраструктурні проєкти, на реалізацію яких не вистачило або грошей, або часу. Водопроводи, дороги, каналізація", – зазначає співрозмовник.

Прапори ролі не грають

А ось що практично не хвилює виборців, то це "партійне забарвлення" кандидата в депутати або мери. Як зазначають наші експерти, на місцевих виборах для громадян не так важливо, під якими партійними прапорами балотується кандидат, – була б людина господарська.

"Вплив партійної приналежності кандидата на ставлення до нього досить умовний. Скажімо так: якщо кандидат, якась шановна в місті або селі людина йде від "нейтральної" партії, за нього проголосують. Тобто, образно кажучи, якщо десь на Західній Україні людина висуватиметься від якоїсь проросійської політсили, її, звичайно, не підтримають. Але якщо від якоїсь нейтральної, не обов'язково суперпатріотичної, – це буде сприйнято нормально. Але, зрозуміло, це розуміють і кандидати в самих партіях. Тому особливих ставок на такі висування не роблять", – каже Андрій Єременко.

Про те, з якими нововведеннями зіткнуться громадяни України на нинішніх місцевих виборах, дивіться в сюжеті "Сьогодні":

Всі подробиці в спецтемі Місцеві вибори в Україні 2020

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...

Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти