Інтерв'ю з консультантом Островерхим: "На дороги в Україні залишається тільки молиться"

31 липня 2015, 09:14

Андрій Черкашин

Якщо зима буде складною, навесні українців чекає катастрофа

Стан українських доріг уже давно перестав бути критичним і переріс в катастрофічний. Як відзначають експерти, країні необхідна реформа системи управління дорогами загального користування.

Реклама

Пошуком вирішення проблеми займається нова команда Міністерства інфраструктури, яка вже кілька місяців працює над реформами, в числі яких законопроект про Державний дорожній фонд. Ця, а також інші ініціативи, як зазначають у міністерстві, дозволять вперше за більш, ніж двадцять років незалежності кардинально змінити підхід до управління станом доріг, скасувати механізми, які показали себе неефективними і ввести конкурентну боротьбу, а також незалежний контроль за якістю будівельних робіт.

Викладач Національного транспортного університету, фахівець з багаторічним досвідом роботи в дорожній сфері, один з волонтерів і консультант міністерства Олег Гостроверхий в інтерв'ю Сегодня.ua розповів про те, як, на його погляд, просувається робота у напрямку реформування дорожньої галузі і чого чекати українцям від доріг в майбутньому.

Що має стати першим суттєвим кроком на шляху до реформи в дорожній галузі?

Фундаментом реформ має стати "Закон про Державний дорожній фонд", який передбачає створення цільового спеціального рахунку держбюджету (фонду), куди надходитимуть кошти від акцизу на паливо, які не можна буде використовувати ніяким іншим чином, крім як на дороги. Тобто це закріпить акцизний збір тільки за тими витратами, для яких він спочатку призначався і цими надходженнями не можна буде закривати інші "діри" в бюджеті, як це відбувалося раніше, коли гроші пускали на соцвиплати і тд.

Реклама

Що це за сума і на що її вистачить?

За різними даними з відкритих джерел це від 25 до 45 млрд грн щорічно. Такі відмінності в підрахунках через тіньовий сектор і нелегальний продаж палива. Суми вистачить на старт реформ, відновлення ринку ремонтно-будівельних компаній і безпосереднє виконання робіт на дорогах. Крім того, якщо уряд зможе розпочати реформи і економіка піде вгору, то це збільшить і транспортні потоки, а значить, збільшиться акцизний збір та загальну суму для ремонту доріг. За оцінками "Укравтодору" і моїми особисто, річна потреба в таких коштах складає 60-80 млрд грн.

Про якому ринку ремонтно-будівельних компаній йдеться?

Окрім створення фінансової та організаційної основ, для реформування дорожньої галузі необхідний ще й ринок, здатний виконувати всі можливі роботи і послуги в цій сфері. Тобто приватні та державні компанії, які будуть виконувати замовлення від держави на розробку проектів, технагляд і лабораторні випробування, ремонт, будівництво та утримання доріг.

За останні 20 років частина цього ринку сформувалася. Є приватні компанії, здатні виконувати підрядні ремонтно-будівельні роботи в тих чи інших обсягах. Є проектні установи державної та приватної форми власності. Роботи з утримання доріг переважно виконуються державними підрядними компаніями – облавтодорами.

Реклама

Відсутні компанії або суб'єкти підприємницької діяльності, які б могли надати послуги з контролю якості робіт і матеріалів. У зв'язку з кризою і заборгованістю держави за виконані раніше підрядні роботи стан цього ринку в цілому досить жалюгідний і вимагає відновлення і збільшення.

Також зараз виникає й інша проблема – кадри. Багато кваліфікованих фахівців виїхало працювати до Польщі, Литви, Казахстану, Росії на довгострокову перспективу. Вони не хочуть повертатися сюди на один-два місяці, а місцеві компанії в нинішніх економічних умовах отримують саме такі, короткострокові замовлення. Тому для успішного розвитку ринку дорожніх робіт і послуг Міністерству необхідно з одного боку створити законодавчі умови, а з іншого боку – опрацювати і на державному рівні затвердити план розвитку доріг на багато років вперед, який дозволить підрядним компаніям розуміти перспективу ринку і мотивувати цим кваліфікованих фахівців повернутися на батьківщину.

За який час при зазначених умовах вийде побудувати якісні дороги в Україні?

В Україні зараз вимагають ремонту близько 150 тис. кілометрів доріг, навіть якщо ремонтувати щорічно близько 7 тис., що було б дуже гарним результатом, для цього знадобиться близько 20 років. Потрібна стратегія розвитку та утримання доріг, відповідна нинішньому технічному стану доріг і фінансовим можливостям країни. І це має стати наступним етапом роботи міністерства після створення фінансової бази.

При цьому, важливо розуміти, що дороги потрібно не тільки реабілітувати й розвивати весь цей час, але й обслуговувати, утримувати. Адже поки одна ділянка ремонтується, на іншій йде знос, потрібен постійний баланс, система технічного моніторингу та планування робіт на дорогах.

Реклама

Який термін служби доріг і що на це впливає?

Доріг на століття не буває. Це не будівля або міст. В силу специфіки споруди вони служать інакше. Дорожні конструкції мають термін експлуатації в середньому 11-12 років. Автомобілі вичерпують цей ресурс, а ще більше його вичерпують природні умови: дощ, сонце, спека, холод. Наприклад, згадайте, з якою силою вода б'є по днищу, коли ви їдете в дощ по калюжі або колії. З такою ж силою вона руйнує і покриття.

Чи можливо робити більш якісні дороги з меншим зносом?

Технічно і технологічно це можливо, а ось економічно не завжди доступно і доцільно. Недоступно – це коли немає грошей у держбюджеті або не хочуть вкладатися інвестори-концесіонери. А ось доцільність – це окупність. Дорога фактично окупається за рахунок транспортної роботи, тобто вантажними автомобілями, які беруть участь у виробництві та реалізації продуктів з доданою вартістю. Попит на перевезення вантажів і пасажирів народжує пропозицію якісних доріг.

125404

Олег Островерхий. Фото: Сегодня.ua

В тренді
Тупицького не пустили до КСУ, але зарплату в 300 тисяч продовжують платити

Чи можна сказати, що хтось перешкоджає проведенню "Закону про Державний дорожній фонд"?

Я так не можу сказати. Зараз відбувається природний процес підготовки цього законопроекту, розгляд його з усіх боків, плюс Рада зайнята іншими виникаючими екстреними питаннями. До того ж, цей закон дійсно дуже важливий і це повинні розуміти на всіх рівнях. Не всі громадяни стежать за політикою, зате всі бачать по яких дорогах ми їздимо, це відбивається на довірі до влади. Не дарма успішні мери міст приділяли так багато уваги дорогам. І Лук'янченко в Донецьку, і Садовий у Львові, і Гройсман у Вінниці. Навіть скандального мера Харкова Геннадія Кернеса багато місцевих жителів оцінюють позитивно саме за ремонт доріг. Для багатьох людей ті зміни, які вони спостерігають своїми очима на вулицях набагато важливіші політичних заяв.

Якщо закон приймуть, в дію він вступить не раніше наступного року, а чого чекати на дорогах в цьому році?

Зараз треба зробити хоча б ямковий ремонт у максимальному обсязі і вже готуватися до зимового утримання. Більшість доріг, на жаль, ніяк не вдасться зробити до кінця цього року – для цього просто не вистачить грошового ресурсу. Дай Бог, щоб зима була не дуже суворою, тоді дороги зможуть її пережити. На деяких дорогах така ситуація, що рятувати їх потрібно негайно, інакше взимку від них просто нічого не залишиться. Один з таких прикладів – дорога Львів-Івано-Франківськ.

Для капітального ремонту потрібно було б витратити майже рік тільки на процедури оформлення документів та інші підготовчі роботи, але для цього часу немає, тому вибрали варіант поточного середнього ремонту з переробкою старої дороги за технологією холодного "рециклінгу", яка дозволила почати реабілітацію вже зараз. Це рішення заощадило не тільки час, але і вийшло в півтора рази дешевше для держави, ніж традиційний спосіб ремонту. Плюс у всьому світі дана технологія дозволяє зменшити негативний вплив на навколишнє середовище.

Ситуація з дорогами настільки загострилася, що вже доходить до смішного. Президентська ініціатива законопроекту про розподіл частини митного податку на дороги яскравий приклад.

Коли Петро Порошенко відвідав з візитом Одеську область і губернатор Михайло Саакашвілі запропонував йому використовувати частину митного податку на ремонт доріг, президент позитивно сприйняв ідею і обіцяв подати до парламенту відповідний законопроект. Дізнавшись про це, губернатор Львівської області попросив включити деякі дороги і його регіону в цей законопроект, пізніше теж саме зробив Луцький губернатор, ну і далі пішла "ланцюгова" реакція депутатів інших прикордонних областей. Це показує, наскільки патова ситуація.

Коли потрібно було починати глобальну дорожню реформу?

За велику дорожню реформу треба було братися ще в середині 2000-х. Був якийсь сплеск в 2001-2004 рр., тоді ринок заворушився, але потім в 2004 році він пішов, змінився менеджмент галузі і поки розуміли, куди пливе корабель, керівники знову змінювалися. Зараз ідея в тому, щоб закласти фундамент тих змін, до яких ми будемо прагнути в майбутньому незалежно від того, хто прийде в керівництво державного органу управління дорогами.

За останні років 10-15 відбулося старіння і різке падіння якості мережі доріг в цілому. Грошей частково вистачало тільки на ремонт доріг державного значення, мережа місцевих занепала. Крім того, була проблема неритмічного фінансування – бюджет приймали пізно і гроші надходили переважно у другій половині року. І потім ви бачили, що у вересні дорожники побігли і роблять щось до грудня.

Основна ідея дорожніх реформ полягає в тому, щоб переорієнтувати діяльність Міністерства та Укравтодору на потреби споживача. Одне з найважливіших завданнь – сформувати і законодавчо затвердити програму розвитку та утримання доріг з урахуванням соціально-економічних і технічних особливостей, забезпечити її фінансування.

Друге завдання – створити прозорі та дієві механізми фінансування автодоріг, коли кожна гривня цільових дорожніх податків і зборів буде направлятися саме на утримання, ремонт і будівництво автодоріг, справедливо розподілятися на дороги державного та місцевого значення.

Третє завдання – передати функції управління автодорогами місцевого значення органам влади на місцях у зв'язку з децентралізацією влади. Прийдется оптимізувати існуючу структуру Укравтодору у зв'язку зі зменшенням мережі підвідомчих доріг зі 170 до 50 тис. Километрів.

Четверте завдання – це розвиток ринку компаній, які зможуть виконувати або надавати послуги потехніческому контролю, проектування, ремонту, будівництву та експлуатаційного утримання доріг як місцевого так і державного рівня.

Які джерела фінансування дорожньої сфери у найближчих сусідів в країнах Європи?

І в Європі і в США основне джерело – акциз на паливо. І це справедливо, адже він припускає, що більше за дороги платить той, хто більше їх використовує, більше їздить. Якщо у мене є машина, але я їжджу не так часто, як мій сусід, логічно, що і шкоди дорогам я наношу менше.

Якщо подивитися структуру сплати акцизу, то виходить, що левова його частка приходить від легковиків, бо їх більше, ніж вантажівок, але найбільшої шкоди дорогам приносять саме вантажівки, для них доводиться закладати велику товщину дороги, що і робить її більш дорогою. Але ВВП країни формується за рахунок вантажоперевезень, а не руху легкового транспорту.

Саме тому, а також у зв'язку з катастрофічним станом доріг і необхідністю зміни цієї ситуації, з'явилася ідея створення Державного дорожнього фонду, який захистить ці цільові надходження і направить їх тільки на дороги.

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти