Посилення парламентського контролю: "Слуга народу" озвучила механізм оцінки роботи міністрів

8 травня 2020, 03:54
Такий механізм популярний в сусідній Польщі

/ Фото: REUTERS/Gleb Garanich

В українському парламенті, де задумалися про закінчення карантину для Ради, з'явився законопроєкт про посилення парламентського контролю, адже ефективність роботи міністрів треба контролювати.

Про це заявила заступник голови фракції "Слуга народу" Євгенія Кравчук в повідомленні в Facebook.

Реклама

Згідно з інформацією, стаття 85 Конституції України покладає цю функцію на Верховну Раду. Втім, в Україні відсутні законодавчі положення, які конкретизували б таке конституційне право парламенту. Виняток – хіба що закон "Про статус народного депутата України", що дає нардепам право звертатися до Кабміну з депутатськими запитами. Але цього недостатньо для ефективного контролю.

Реклама

"Вихід – процедура інтерпеляції. Цей маловідомий українцям термін якраз і означає право парламенту поставити питання про відповідальність того чи іншого міністра. Інтерпеляція використовується в багатьох європейських державах з парламентською чи змішаною формами правління. Наприклад, вона популярна в сусідній Польщі. До порядку денного кожного засідання Сейму вноситься пункт "інтерпеляції та питання по поточних справах", – йдеться в повідомленні.

Ініціювати процедуру зможе певний комітет або 45 народних депутатів.

Далі питання розглядається в профільному комітеті, а коли він дає висновок, – виноситься на пленарне засідання. Якщо рішення про незадовільну роботу члена Кабміну набирає 226 голосів, прем'єр-міністр протягом 15 днів зобов'язаний внести подання про його звільнення.

Реклама

У разі, якщо прем'єр цього не робить, питання включається до порядку денного парламенту без голосування, і парламент сам ухвалює рішення про звільнення міністра.

Щодо міністрів оборони та закордонних справ – Рада рекомендує президенту звільнити їх, якщо дає негативну оцінку за результатами інтерпеляції.

"Чому ми не можемо звільнити міністрів відразу, за фактом визнання незадовільною їх роботи, без залучення в цей процес прем'єра? Тому що Україна – парламентсько-президентська республіка. Повне усунення з цього процесу прем'єра призведе до порушення балансу між Радою та урядом і буде визнане неконституційним", – резюмувала Кравчук.

Раніше повідомлялося, що депутати зберуться в Раді 13 травня. Планується розглянути низку важливих питань, заслухати звіт Нацбанку і поставити запитання уряду.