Україна обирає президента: як кандидати маніпулюють виборцями

11 березня 2019, 22:51
Всіх небайдужих громадські організації закликають привертати увагу до таких фактів

Чим ближче до президентських виборів, тим частіше кандидати маніпулюють виборцями. Видають проекти з благоустрою або дрібні ремонти, виконані за державні кошти, за свою благодійність.

Дитячі майданчики, нові вікна в будинках, ремонт шкіл, дитсадків та лікарень. Часто звичайні роботи по благоустрою стають популярними способами непрямої агітації. Політики вибивають державні кошти на розвиток своїх округів і дозволяють собі на цьому піаритися.

Реклама

Громадянам зазвичай "забувають" сказати, що гроші на ці блага з бюджету.

"Дуже часто ці кошти називаються там засобами депутатських фондів умовно, яких фактично не існує, тобто або як власні кошти. І, відповідно, фактично виборці не інформовані про те, що це фактично за їхні кошти, за кошти платників податків здійснюється той чи інший захід", – пояснює Анатолій Бондарчук, аналітик ГО "Громадянська мережа" ОПОРА ".

Напередодні виборів таку схему провертають все частіше. Тільки за лютий зафіксували 70 подібних випадків.

"Політичні партії використовують так звану технологію добрих справ, яка спонукає виборця голосувати за того чи іншого кандидата, що представляє політичну силу. За даними спостерігачів" Комітету виборців України ", таку технологію використовують представники шести політичних партій", – говорить Олексій Кошель, голова "Комітету виборців України".

Практика – не нова. Широко застосовувати її почали з 2012.

Реклама

"Урядом Азарова було прийнято постанову про фінансування місцевих проектів через субвенції на соціально-економічний розвиток територій. Єдине – що тоді загальний бюджет цих субвенцій був 800 мільйонів. Зараз – приблизно 5 мільярдів на рік. Але проблема в тому, що доступ до цих субвенцій мають переважно народні депутати ", – говорить Ольга Айвазовська, голова правління ГО" Громадянська мережа "ОПОРА".

Замість того, щоб дійсно розвивати території, близько третини цих коштів використовують на соціально не значимі ініціативи для популяризації окремих політиків.

"Частина субвенцій – понад 37 відсотків йде на так звані дрібні проекти, вартість яких становить менше 50 тисяч гривень. В основному, це закупівля дрібного устаткування для шкіл – принтери, меблі або велосипеди", – говорить Андрій Савчук, аналітик ГО "Громадянська мережа" ОПОРА ".

Однак це грубе порушення закону. Якщо при реалізації таких проектів проводять агітацію за кандидата або просто згадують його ім'я – це непрямий підкуп виборців. За нього загрожує до 3 років у в'язниці. Щоправда, довести це вкрай складно.

"Шанси, на жаль, мінімальні. Тому що це робить не прямо кандидат, а особи, пов'язані з кандидатом", – говорить Денис Рибачок, аналітик "Комітету виборців України".

Всіх небайдужих громадські організації закликають привертати увагу до таких фактів, щоб виборці розуміли, що ними маніпулюють. І подумали, чи варто віддавати голос за таких претендентів.

Реклама

Нагадаємо, ще в середині січня поліція зареєструвала перші порушення в передвиборчій гонці. Так, кандидати вже тоді порушували правила агітації.

Повторно правоохоронці розповіли про порушення у лютому. Так, на 22 лютого в Національну поліцію надійшло 1741 повідомлення про порушення. При цьому абсолютна більшість скарг (1102) пов'язана з незаконною агітацією. Крім того, в 130 повідомленнях говорилося про підкуп виборців, у 30 – про пошкодження майна, а в 27 – про хуліганство.