"Судді пропонували звільнити міністра юстиції" – бліц-інтерв'ю з Наталею Севостьяновою

3 червня 2016, 11:46
Заступник міністра юстиції розповіла про плюси від судової реформи

Фото: Nataly Sevostianova/Facebook

Верховна Рада вчора дала старт судовій реформі, прийнявши новий закон про судоустрій і статус суддів і поправки до Конституції в частині правосуддя. Прийняті зміни не раз піддавалися критиці нардепів і експертів. Мовляв, поправки до Основного закону дають президенту більше повноважень впливати на судову систему, створюють монополію адвокатури, а сам суддівський корпус якщо і оновиться, то незначно. Всі найбільш спірні та дискусійні моменти реформи правосуддя Сегодня.ua обговорив з заступником міністра юстиції Наталею Севостьяновою.

- Перше найбільш спірне питання, про яке вчора багато говорили під куполом, – збільшення впливу адвокатури. Деякі навіть говорили, що зміни до Конституції в частині правосуддя відкривають шлях до монополії адвокатури.

Реклама

- Знаєте, є така теорія, що це вплине на адвокатуру негативно, і вони, Національна асоціація адвокатів, дуже негативно висловлювалися з приводу змін до Конституції. Але скажу вам, що систему адвокатури потрібно міняти і реформувати. Тому що у нас з ними є постійна напруга через безоплатну правову допомогу. Хоча ми не розуміємо чому, система ефективно побудована, вона незалежна від Міністерства юстиції, адвокати можуть приймати будь-які рішення, ми взагалі не бачимо ні документів, в адвокатську таємницю не втручаємося. Державні гроші працюють на благо громадян, і зараз ми розбудовуємо ще 400 додаткових центрів безоплатної правової допомоги по всій країні. Тому я б до цього ставилася більш позитивно, як до змін на краще.

- Може, питання більше до прокуратури... Але, в можливій майбутній монополії адвокатури є частка правди. З такими низькими зарплатами і мотивацією прокурори просто не зможуть якісно представляти публічне звинувачення в судах.

- Зараз слідство від прокуратури перейде до Державного бюро розслідувань. Думаю, вони (прокурори – Авт.) зможуть сфокусуватися, зменшитися в кількості, зараз дуже багато прокурорських співробітників, підвищити собі зарплати і мати мотивацію. У Міністерстві юстиції два роки тому було 25 тис людей. Сьогодні 15 тис. Ми змогли зменшитися на 10 тис. Решти органів також стосується.

Реклама

"У Міністерстві юстиції два роки тому було 25 тис. людей. Сьогодні 15 тис. Ми змогли зменшитися на 10 тис. Решти органів також стосується"

- Багато спекуляцій навколо розширення повноважень і впливу президента на судову систему після внесених поправок до Конституції. На перехідний період до 2019 року президент, як і зараз, буде одноосібно створювати суди і призначати суддів.

- Я навпаки бачу, що з цими змінами до Конституції президент багато повноважень втратив. Скажу вам, що і в рамках роботи в Раді судової реформи завжди були ці дискусії. На перехідний період це важливий інструмент, який дасть можливість швидко побудувати нову систему судів. І, ми тепер відходимо від того, що раніше президент створював суди указами. Зараз це буде згідно із законом (президент після консультацій з Вищою радою правосуддя буде подавати в Раду відповідний законопроект – Авт.), Як цього вимагає Венеціанська комісія. Тому я бачу, що тут, навпаки цей перехідний період дуже короткий і в історичній перспективі реально більше не буде політичного впливу на судову систему.

"Ми тепер відходимо від того, що раніше президент створював суди указами"

- Ще одне спірне питання за "суддями-п'ятирічками". Нардеп від НФ Леонід Ємець говорив Сегодня.uaщо вчора вранці на комітеті в закон про судоустрій внесли правку, по якій всі вони будуть звільнені. Це близько 1,8 тис. суддів.

Реклама

- Так, 1,8 тис. таких суддів. Вони навіть пропонували міністра юстиції звільнити після того, як він сказав, що всі вони зобов'язані знову піти на конкурс. Ми завжди раді, коли у нас такий опір. Коли стара система проти нас, значить, ми все правильно робимо. Все очевидно: більшість з них призначені за часів Януковича. Це суттєва частина судової системи – 30%. І просто призначити їх безстроково суддями, коли така кардинальна реформа? Я не бачу нічого поганого в тому, щоб піти на конкурс, довести свою професійність і тоді бути призначеним безстроково. Тому зараз всі ці судді йдуть на конкурс крім тих, представлення за якими вже знаходяться в Раді. Вони будуть винесені на голосування, але будуть підтримані чи ні – питання до Верховної Ради.

"Більшість з них призначені за часів Януковича. Це суттєва частина судової системи – 30%"

- Всі говорять, що реформа передбачає тотальне оцінювання всіх суддів. У той же час в новому законі про судоустрій ми не знайшли такої норми. Там так хитро написано: мовляв, кожен суддя, який хоче взяти участь в конкурсі на зайняття вакантної посади чи перейти на нову систему оплати праці, повинен пройти оцінювання.

 - Та тому, що у нас тепер всі касаційні суди (всі суди вищих інстанцій) ліквідуються, Верховний суд буде весь новий, тому там всі повинні будуть пройти оцінювання. Апеляційні все на конкурс заново йдуть. І тільки на місцевому рівні у них там залишається якийсь час, поки перші пройдуть конкурс. Тому за фактом це всіх і стосується, якщо вони захочуть залишитися працювати в системі. Буде цікаво подивитися.

"Все касаційні суди ліквідуються, Верховний суд буде весь новий"

- За Вашими прогнозами, скільки на це піде часу?

- Спочатку у нас були дуже запеклі дискусії. Одна сторона говорила: "Тільки Верховний суд (потрібно перезавантажити – Авт.)". Ми говорили: "Ні, без апеляції ми взагалі не згодні". Тому що хоча б дві такі ключові і вирішальні інстанції потрібно міняти. Десь два роки ми вважали потрібно для того, щоб перебрати всі апеляції і Верховний суд. Ви ж розумієте, що це одна ВККС (Вища кваліфікаційна комісія суддів, яка проводитиме оцінювання кожного судді – Авт.), яка повинна хоча б 10 хвилин послухати кожного і поговорити, щоб повністю перезавантажити, всіх протестувати і подивитися.