Наступний крок Мінських угод: як в Україні готуються до місцевих виборів

22 березня 2015, 08:50
У законі про особливий статус окремих районів Донбасу прописані умови, на яких повинні пройти вибори, але поки що більш імовірним сценарієм політологи називають заморозку конфлікту

В Україні готуються до місцевих виборів, але чи зможуть вони пройти в зоні конфлікту, поки що невідомо

Після того, як обидві сторони відрапортували про закінчення відведення важких озброєнь на Донбасі, в Україні має розпочатись діалог про проведення місцевих виборів в зоні конфлікту. Такі умови Мінських угод, підписаних контактною групою 12 лютого 2015.

"У перший день після відводу (важкої техніки) розпочати діалог про модальності проведення місцевих виборів відповідно до українського законодавства та законом України "Про тимчасовий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей", а також про майбутнє режимі цих районів на підставі зазначеного закону", – йдеться в комплексі заходів з виконання Мінських домовленостей.

Реклама

Нагадаємо, відведення важких озброєнь розпочався наприкінці лютого, і 8 березня українська сторона заявила про остаточну передислокації "Градів", "Ураганів", а також протитанкових гармат "Рапіра" і "Рута". Відведення важких озброєнь підтвердили також керівники Спеціальної моніторингової місії ОБСЄ, уточнивши, правда, що перевірити переміщення техніки бойовиків важко. "Станом на сьогоднішній день сторони відвели більшу частину важких озброєнь. Разом з тим спостерігачі не можуть це остаточно підтвердити, оскільки все ще стикаються з випадками перешкоджання їх діяльності", – сказав в минулий четвер, 19 березня, заступник керівника СММ ОБСЄ Олександр Хуг .

Однак питання про місцеві вибори в зоні конфлікту поки зависло в повітрі. У президентських поправках до Закону "Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей", які були прийняті Верховною Радою і 18 березня підписані главою держави, прописано низку умов, на яких мають відбутися вибори на конфліктних територіях.

Закон говорить, що вибори повинні пройти відповідно до Конституції та законів України, з дотриманням принципів публічності та відкритості виборчого процесу, в тому числі з обов'язковим дотриманням стандартів ОБСЄ. Для проведення виборів на Донбасі необхідно забезпечити:

Реклама

участь у спостереженні за виборами міжнародних спостерігачів, у тому числі від Бюро демократичних інститутів і прав людини ОБСЄ, Конгресу місцевих і регіональних влад Ради Європи, інших міжнародних організацій та іноземних держав, а також інших офіційних спостерігачів;

безпечні умови діяльності і безперешкодна участь офіційних спостерігачів у виборчому процесі;

виведення всіх незаконних збройних формувань, їх військової техніки, а також бойовиків і найманців з території України;

Реклама

недопущення незаконного втручання у виборчий процес, в тому числі з боку незаконних збройних формувань;

дотримання принципів політичного плюралізму та багатопартійності, рівності прав та можливостей участі у виборчому процесі;

свобода передвиборної агітації, рівні можливості доступу до ЗМІ і відновлення з цією метою українського теле- та радіомовлення, звернення українських друкованих ЗМІ на всій території Донецької та Луганської областей;

дотримання гарантій вільного волевиявлення і таємного голосування, виборчих прав внутрішньо переміщених осіб, які були змушені залишити місця проживання в окремих районах Донецької та Луганської областей;

прозорий підрахунок голосів, встановлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Лише після цього, згідно закону, буде встановлено особливий порядок самоврядування. Але виконати ці умови і провести вибори в реальності буде вкрай складно. "Є розбіжність в позиціях, яка ставить вибори на межу зриву", – упевнений політолог Вадим Карасьов. На його думку, одна сторона хоче легалізувати "ДНР" та "ЛНР", незалежно від того, як вони будуть називатися, і створити якусь автономію у складі України. У той же час інтерес іншого боку – у демонтажі "ДНР" та "ЛНР". "Це фундаментальна розбіжність інтересів", – сказав політолог.За його словами, варіант, який зараз більш реалістичний, ніж вибори, – це заморозка конфлікту. "Але навіть це краще, ніж нова ескалація конфлікту і початок повномасштабних військових дій", – упевнений політолог.

При цьому після того, як Верховна Рада визнала окремі райони Донбасу тимчасово окупованими, виникло ще одне запитання в правовій площині. За законом, прийнятим в 2014 році після анексії Криму, вибори на окупованих ділянках взагалі не проходять. "На тимчасово окупованій території вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крым, депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів, місцевий референдум не проводиться", – сказано в ст. 8 Закону "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України". Статус окупованих, нагадаємо, ці райони будуть мати до виведення всіх незаконних формувань і відновлення Україною контролю над державним кордоном.

Разом з тим, в Україні триває дискусія про новий порядок проведення місцевих виборів на всій території країни. У Верховній Раді створена робоча група з підготовки відповідних змін до законодавства. Законопроект, в якому будуть прописані нові правила проведення місцевих виборів, поки не напрацьований, однак серед пропозицій, які розглядаються, – голосування за відкритими партійними списками без застосування мажоритарної системи і, відповідно, без участі самовисуванців. На виборах міських голів можуть ввести другий тур, якщо в першому ніхто не набрав більшість голосів. Однак остаточна версія документа, який планується винести на розгляд народних депутатів у квітні, ще не готова.