У що виллється самостійність для регіонів: думки експертів

23 квітня 2014, 07:55
Всього 6 регіонів з 25 забезпечують себе, інші – отримують дотації з держбюджету

У що виллється самостійність

Бюджет регіонам доведеться заробляти. Експерти: вони можуть ввести нові податки

Реформа з децентралізації влади, яку збирається впровадити влада, передбачає, що в регіонах залишатиметься більше зароблених ними грошей, і цими засобами вони зможуть розпоряджатися самостійно. Зараз основна частина грошей, які отримали регіони, перераховуються до Києва і вже з центру перерозподіляються. Але в Україні за минулий рік тільки 6 регіонів віддали до державного бюджету більше коштів, ніж отримали зі столиці (див. інфографіку). А от інші області можуть і не зрадіти самостійності, яку їм запропонує влада – адже їм тоді доведеться не чекати грошей з Києва, а активно заробляти їх самостійно, і можливо, навіть вводити місцеві податки.

ЦІНА САМОСТІЙНОСТІ. Експерти вважають, що дати регіонам повну свободу дій неможливо. "Повне самоврядування – це утопія. Об'єктивно є частина держбюджету, яка повинна генеруватися в центрі – наприклад, соцвиплати, оборона і так далі", – підкреслює президент Центру антикризових досліджень Ярослава Жаліло. "Якщо ми говоримо про децентралізацію, то за замовчуванням всі повноваження йдуть на місця. А вже там повинні вирішувати, які з них передати в центр: Києву логічно віддати держбезпеку і зовнішню політику. Потім буде вирішуватися, скільки коштують ті повноваження, які передані в центр, і тоді вже знизу формуються бюджети і держбюджет. Але потрібно пам'ятати, що ситуація з дотаційністю певних регіонів – не фіксована. В один момент регіон може бути дотаційним, в іншій – ні. Ситуація змінюється", – говорить директор Центру світової економіки і міжнародних відносин НАН України Олег Устенко.

Реклама

*Щоб збільшити, натисніть на картинку

ЄВРОПА. "Найоптимальніший варіант для України – це моделі Британії чи Франції (відрізняються рівнями держбюджету і назвами адмінодиниці. – Авт.). У Британії графства самі відповідають за наповнення бюджету, а в центр йде тільки ПДВ. Податок на прибуток, в першу чергу, повинен залишитися на місцях. Тоді місцева влада, навіть мер найменшого селища, буде зацікавлена в тому, щоб у них реєструвалися і працювали підприємства. Так, буде конкуренція між регіонами, зате не буде все замикатися на Києві, як зараз. Має бути так: хочете жити багатше – будь ласка, залучайте інвесторів, створюйте робочі місця, розвивайте бізнес", – розповів "Сегодня" президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко.

РФ І США. А от російська чи американська федеративна модель Україні не підходить, впевнений Жаліло (у цих країнах трирівневі бюджети – федеральний, суб'єктів федерації і місцеві. – Авт.): "Потрібно комбінувати моделі, спираючись на досвід унітарних країн. Федеративна модель, коли регіон повністю сам формує свій бюджет, не для України: у нас немає практики формування самостійних податкових систем, ефективної системи контролю за сплатою таких податків, а також культури їх сплати. У підсумку дроблення державного бюджету призведе до того, що по всій країні різко знизиться податкоспроможність, а паралельно – і ефективність центру з вирівнювання рівня життя в регіонах".

"У США розмір місцевих податків відрізняється від штату до штату – наприклад, податку з нерухомості. Те ж саме в Польщі – у різних воєводствах можуть бути різні податки. І я не бачу нічого страшного в таких моделях", – не згоден Устенко. Однак незалежно від того, яка схема буде обрана, важливо зацікавити регіон у розвитку, підкреслює Жаліло: "Потрібно, щоб фінансування регіону прямо залежало від того, наскільки ефективно працює в ньому бізнес. Зараз у нас регіон зацікавлений тільки в тому, щоб була зайнятість і платилися зарплати. Місцева влада повинна отримати можливість вводити місцеві податки. І за їх рахунок перерозподіляти виплати та надбавки по регіону. Також важливо, щоб паралельно йшла децентралізація повноважень".