Рада, нарешті, прийняла закон про місцеві вибори

18 червня 2015, 18:27
Обласні, міські та районні ради обиратимуть за пропорційною системою з відкритими списками

Верховна Рада прийняла закон про місцеві вибори. Фото: slovoidilo.ua

Верховна Рада прийняла законопроект № 2831-3 "Про місцеві вибори". Документ у першому читанні підтримав 271 народний депутат.

Метою законопроекту є введення комплексного та ефективного правового регулювання порядку організації і проведення місцевих виборів відповідно до вимог Конституції України, з урахуванням рекомендацій міжнародних організацій, використанням практичного досвіду проведення минулих виборчих кампаній.

Реклама

Законопроектом пропонується нова редакція закону України, який визначає основні засади, організацію та порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, положення якого також пропонується узгодити з положеннями законів України "Про добровільне об'єднання територіальних громад", "Про місцеве самоврядування в Україні" та законодавчо забезпечити обрання старост.

Законопроектом, зокрема, передбачається, що місцеві вибори проходитимуть за такими виборчими системами:

1) для депутатів сільських, селищних рад зберігається діюча на сьогодні мажоритарна система відносної більшості в одномандатному виборчому окрузі;

Реклама

2) депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах рад за пропорційною виборчою системою з преференціями (вибори в багатомандатному виборчому окрузі, що збігається з територією Автономної Республіки Крим, відповідної області, району, міста, району в місті, за виборчими списками місцевих організацій партій (блоків) з одночасним висуненням кандидатів у територіальних округах, на які поділяється багатомандатний округ);

3) міських голів (міст, кількість виборців в яких дорівнює або більше, ніж 90 тисяч) за мажоритарною системою абсолютної більшості в єдиному одномандатному виборчому окрузі;

4) сільських, селищних, міських (міст, кількість виборців в яких менше, ніж 90 тисяч) голів, сільських старост за мажоритарною системою відносної більшості в єдиному одномандатному виборчому окрузі.

Реклама

У законі пропонується чітко встановити кількісний склад відповідних місцевих рад, який буде визначатися Центральною виборчою комісією до початку виборчого процесу чергових виборів залежно від кількості виборців, які відносяться до відповідної територіальної громади, які проживають на території області, району, району в місті. Мінімальна кількість депутатів ради 10 при чисельності виборців до 500, максимальна – 80 депутатів при чисельності виборців понад 1,5 млн.

З метою проведення виборів депутатів Верховної Ради АРК, обласних, районних, міських, районних у містах рад територія багатомандатного округу буде поділятися на територіальні округи, кількість яких дорівнює кількісному складу відповідної ради.

З метою впорядкування територіальної організації виборів пропонується винести за межі виборчого процесу формування складу територіальних виборчих комісій і утворення ними територіальних округів. За рахунок цього зберігається існуюча тривалість виборчого процесу 50 днів.

Враховуючи особливості запропонованої виборчої системи Законопроектом передбачається можливість створення на місцевому рівні виборчих блоків місцевих організацій політичних партій, що сприятиме розвитку місцевих партійних осередків та вихованню місцевих лідерів, як необхідні заходи на шляху зміцнення кадрової та функціональної здатності органів місцевого самоврядування.

Таким чином, висування кандидатів буде здійснюватися місцевою організацією партії (блоком) не більше, ніж по два кандидата у кожному територіальному окрузі. При цьому всі кандидати у депутати, висунуті місцевою організацією партії (блоком) в територіальних округах, включаються до єдиного виборчого списку кандидатів від цієї місцевої організації партії (блоку) до відповідної ради.

Законопроектом передбачено, що голосування проходить за допомогою бюлетеня, в якому вказані назви місцевих організацій партій (блоків) та прізвище кандидата, висунутого відповідної місцевою організацією партії (блоком) в цьому окрузі. Виборець має один голос. У випадку, якщо реєстрація кандидата, висунутого в територіальному окрузі, скасовано, виборець має можливість проголосувати за місцеву організацію партії (блок), яка його висувала. Голос виборця вважається одночасно голосом за місцеву організацію партії (блок) і за кандидата, висунутого нею (ним) в цьому територіальному окрузі.

За результатами голосування дільнична виборча комісія підраховує кількість голосів, поданих за кожну місцеву організацію партії (блок). Проміжні територіальні виборчі комісії встановлюють лише проміжні підсумки голосування окремо по кожному територіальному округу і передають їх до територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних виборів.

Пропонується встановити диференційований виборчий бар'єр 5% голосів виборців, поданих за виборчі списки місцевих організацій партій в межах багатомандатного округу, і 7% – для виборчих блоків місцевих організацій партій.

Кількість голосів виборців, отриманих місцевою організацією партії (блоком) і кандидатом, висунутим нею (ним) у відповідному територіальному окрузі, визначає рівень особистої підтримки кандидата. Відповідно, залежно від цієї підтримки буде визначатися рейтинг кандидата у виборчому списку місцевої організації партії (блоку).

Розподіл голосів між кандидатами від місцевої організації партії (блоку) здійснюється відповідно до їх черговості у виборчому списку, встановленої рішенням територіальної виборчої комісії на основі рейтингу.

Отже, з одного боку зберігається зв'язок виборця з кандидатами, проте вирішується основна проблема мажоритарної виборчої системи "купівля округу". З іншого боку, виправляється існуючий недолік надмірною "політизації" місцевих виборів, адже участь у виборах місцевих організацій політичних партій потребують висунення реальних кандидатів у територіальних округах, проведення справжньої виборчої кампанії та роботи з виборцями. За таких умов конкуренція партійних гасел, брендів, лідерів зміниться конкуренцією ідей і реальних дій.

Також наголошується, що форма бюлетеня та процедура голосування, обумовлені запропонованої виборчою системою, є простими і зрозумілими для виборця. Фактично метод голосування, шляхом проставлення в бюлетені однієї позначки, не буде відрізнятися в залежності від виду місцевих виборів, а тому не потребують додаткового роз'яснення виборцям і може бути застосований найближчим часом. При цьому, очікується збереження звичного розміру виборчого бюлетеня, що на додаток до його простоті, не створюватиме додаткових труднощів у роботі виборчих комісій при підрахунку бюлетенів, встановлення підсумків голосування, а тому не потребують додаткового навчання членів комісій. До того ж, процедура складання протоколів виборчих комісій, їх зміст і форма теж не будуть суттєво змінюватися.

Крім того, за запропонованої моделі потреба у проведенні проміжних виборів буде відсутній. У разі дострокового припинення повноважень депутата, обраним визнається наступний за черговістю кандидат у списку місцевої організації партії (блоку), складеному за результатами виборів відповідно до рівня підтримки кожного кандидата. У разі вичерпання списку місцевої організації партії (блоку) мандат залишається вакантним до обрання нового складу ради.

Також Законопроект містить удосконалені положення про прозорість фінансування виборчих кампаній, вибудовує чітку і зрозумілу систему взаємодії виборчих комісій при підготовці виборів, встановлення підсумків і результатів голосування. З метою підвищення прозорості та відкритості виборчого процесу, недопущення порушення вимог щодо "подвійного балотування" проектом Закону пропонується також задіяти можливості органів ведення Державного реєстру виборців в частині реєстрації кандидатів, обізнаності виборців про зареєстрованих кандидатів, передачі підсумків і результатів голосування.

Нагадаємо, що місцеві вибори в Україні пройдуть 25 жовтня. Дата проведення виборів на окупованих територіях Донбасу поки не визначена.