Поправку до закону про відділення ГТС могли не прийняти через лобіювання приватних інтересів – депутати

1 листопада 2019, 23:22
"Сьогодні" вникли в суть поправки, на якій наполягала депутат Ганна Скороход

/ Фото: Сьогодні

Верховна Рада відділила газотранспортну систему Українивід НАК "Нафтогаз". Цього вимагали партнери в ЄС. Але перед голосуванням, під час виступу голови енергетичного комітету Андрія Геруса, до сліз в прямому сенсі слова довели одну з депутаток. "Сьогодні" розбиралися, зокрема, чим образили колегу.

Реклама

Народних депутатів цікавить – що там з новим газовим контрактом з Росією. Чинний закінчується вже в грудні.

"Чіткий термін підписання нової угоди я вам сказати не можу. Тому що для цього потрібно, щоб його підписала і російська сторона. Але ми зараз стоїмо на українських інтересах, і це означає, що ми будемо вимагати довгострокового контракту, а не на один рік. І ми будемо вимагати гарантій транзиту, щоб можна було обслуговувати ГТС", – заявив прем'єр-міністр України Олексій Гончарук.

Щоб мати козир у переговорах з "Газпромом" за посередництва ЄС, Київ погодився перейти на європейські правила – українці почули слово "анбандлінг". Що воно означає? Поділ на компанію, яка видобуває, і – яка транспортує газ. Це означає, що ГТС виводять зі структури "Нафтогазу", і транзитний оператор, який керуватиме трубою, буде незалежним. Дискусії велися в парламентському комітеті кілька тижнів. Народні депутати і звинувачували один одного в спробах продати трубу за безцінь, і хвалилися підтримкою з боку ЄС. Потім шукали компроміс. У четвер вся країна побачила – знайшли його не у всіх питаннях.

"Вчора на комітеті ми прийшли до якихось домовленостей. Сьогодні я, коли перечитала весь текст, .. ці домовленості не дотримані. Яке відношення просто тоді ... ", – каже, плачучи, народний депутат Ганна Скороход (фракція партії" Слуга народу "). "Будь ласка, заспокойтеся!", – звернувся до колеги голова Верховної Ради Дмитро Разумков.

Серед депутатів – обурення: чому забули про домовленості з колегою, не врахували її поправку, і довели її до сліз . Голова комітету з питань енергетики Андрій Герус пояснює:

Реклама

"Це вимога анбандінга по третьому енергетичному пакету, тому рішення комітету було – відхилити, щоб ми дотримувалися стандартів андандінга", – говорить Андрій Герус.

До емоцій депутата Ганну Скороход довела норма про те, що рішення Мінфіну не зможе скасувати вища інстанція – Кабмін.

"Сьогодні" намагалися взяти докладне пояснення у Андрія Геруса, але він не зраджує традиціям – тікає від журналістів.

"Всі поправки пройшли, всі проголосували", – говорить Андрій Герус. "Але вона говорила, що винесли на голосування зовсім не те, що обіцяно було". "Це неправда", – відповідає депутат.

Народні депутати кажуть – закон про анбандлінг, прийнятий у четвер, дійсно слизький, і може лобіювати особисті інтереси.

Реклама

"Там було передбачено паном Герусом, і тим, хто йому за це буде вдячний, вони передбачили, щоб міністр фінансів керував цією ГТС. Вони так хитро побудували таку модель, що розділили питання – транспортування газу, його зберігання в сховищі, і ось воно через ці важелі впливу, через сховища, через наглядову раду, воно свій вплив, на жаль, залишило", – заявляє народний депутат Олексій Кучеренко (фракція ВО "Батьківщина").

"НАК" Нафтогаз" – своєрідна прокладка з транспортування газу, знову ж у них залишається контроль за великими фінансами, це фактично три мільярди доларів, на які вони зможуть впливати", – говорить народний депутат "Михайло Бондар" (фракція партії "Європейська солідарність" ).

Закон про так званий анбандлінг повинен збільшити доходи від транспортування російського газу в Європу. Але деякі депутати впевнені – те, що врахували не всі поправки, призвело до помилок, які тепер важким тягарем можуть лягти на плечі українців.

"Ми ще не встигли цей закон проголосувати в другому читанні, а вже знову оператор ГТС встиг провести слухання, де він порахував тариф на транспортування газу в 3,5 рази більше. Це додатково приблизно 50 копійок на один куб", – говорить народний депутат Олексій Кучеренко (фракція ВО" Батьківщина ").

Раніше державна компанія "Оператор ГТС України"подала до Нацкомісії регулювання енергетики заявку на проходження сертифікації як оператора газотранспортної системи. Успішна сертифікація стане фінальним етапом проекту по відділенню оператора газотранспортної системи (ГТС) – анбандлінга.

Читайте також:

Таким чином, анбандлінг завершиться після виведення "Оператора ГТС України" з групи "Нафтогазу" і передачі у власність та управління компанії "Магістральні газопроводи України", яка підпорядкована Міністерству фінансів.

Про те, навіщо Україні потрібний анбандлінг, дізнавайтеся з сюжету новин "Сегодня":