Подарунок на річницю інавгурації: як Рада ухвалила закон про Антикорупційний суд в редакції МВФ

8 червня 2018, 08:20
Політичної кризи вдалося уникнути, але проблем в переговорах з МВФ це не знімає, адже прийняття законопроекту про Антикорупційний суд для отримання наступного траншу недостатньо

Президент і прем'єр особисто були присутні в Раді під час історичного голосування за Антикорупційний суд. Фото: Mykhailo Markiv

На день четвертої річниці інавгурації Петра Порошенка – 7 червня – Верховна Рада конституційною більшістю голосів проголосувала історичний закон №7440 "Про Вищий антикорупційний суд" з рекомендаціями Венеціанської комісії та МВФ. Причому останні правки утрясалися до 4-ої ранку четверга. Таким чином, Україна не тільки уникла політичної кризи і дострокових парламентських виборів, а й стала на крок ближче до отримання наступного траншу Міжнародного валютного фонду.

Але повною перемогою це поки назвати не можна: президенту в найкоротші терміни необхідно подати до Ради ще один законопроект, який регламентує процедуру створення Антикорупційного суду. А з цим ні суб'єкт законодавчої ініціативи, ні самі парламентарії поспішати не збираються, оскільки це не є вимогою міжнародних донорів. Тому перші судові процеси в майбутньому Антикорупційному суді ми побачимо не раніше кінця 2019 року.

Реклама

Під покровом ночі

Ранок четверга під куполом почався бурхливо. О 9:00 на засідання фракції БПП прийшов Петро Порошенко. Президент особисто переконував свою фракцію віддати голоси за фінальну версію проекту про Антикорупційний суд, яку вдалося узгодити лише о 4-ій ранку. В іншому крилі Верховної Ради відбувалося засідання фракції "Народного фронту", де своїх депутатів переконував голосувати колишній прем'єр Арсеній Яценюк. Щоправда, що стосується НФ, їх і переконувати не довелося. Вони від початку виступали за рекомендації Венеціанської комісії та МВФ, підтримавши прем'єра Володимира Гройсмана, коли той пригрозив відставкою, якщо Рада не проголосує потрібну редакцію законопроекту про Антикорупційний суд.

Безпосередньо до голосування депутати дійшли лише до обіду. До цього двічі оголошували перерву за півгодини (але фактично вони тривали по годині), поки засідав профільний парламентський комітет з питань правосуддя, який повинен був затвердити фінальний текст законопроекту. У статті "Антикорупційний суд: новий транш МВФ і посадки корупціонерів чи політична криза і дефолт" сайт "Сегодня" детально описував, чому епопея з прийняттям документа затяглася на цілий рік.

Основні баталії велися навколо повноважень ради міжнародних експертів. Чи повинні вони мати вирішальне право вето, яке б заблокувало потрапляння до Антикорупційного суду нечесних на руку суддів? Відповідь міжнародних донорів і МВФ – однозначне "так". За логікою Антикорупційний суд – це продовження НАБУ і САП. Зараз робота цих антикорупційних органів пробуксовує переважно через лояльні корупціонерам рішення судів. А якщо такі справи розглядатиме чесний Антикорупційний суд, є надія, що українці, нарешті, побачать посадки корупціонерів. Адже це одне з головних вимог Революції Гідності.

Реклама

Нагадаємо, що ще станом на вечір вівторка в фіналі були дві основні концепції повноважень ради міжнародних експертів: вето кандидата можна подолати 2/3 голосів Громадської ради міжнародних експертів (6 осіб) та Вищої кваліфкомісії суддів (16 осіб); вето кандидата зможе переглянути виключно Громадська рада міжнародних експертів (або повним складом, або 2/3 голосів).

Переговори до 4-ої ранку велися не тільки всередині владної української верхівки, а й з представниками Венеціанської комісії та Міжнародного валютного фонду.

"Міжнародні партнери нас просто "дотиснули". І скажу вам відверто, вирішальну роль тут зіграла заява Держдепу", – сказав сайту "Сегодня" один з нардепів від БПП.

У вівторок, 5 червня, Державний департамент США вийшов з такою заявою: "Створення дійсно незалежного Антикорупційного суду є найважливішим кроком, який може зробити уряд України для задоволення цих вимог, і відмовитися від корупції, яка продовжує загрожувати національній безпеці, процвітання і демократичному розвитку країни. США повністю підтримують Міжнародний валютний фонд, який визначить, чи відповідає новий закон про створення Антикорупційного суду зобов'язанням України за програмою МВФ. Тому ми закликаємо український уряд обговорити відповідні законодавчі пропозиції безпосередньо з МВФ і прийняти законопроект, який відповідає вимогам МВФ".

Реклама

Перемога над собою

За дві з гаком години засідання профільний комітет з питань правосуддя, нарешті, затвердив фінальні правки до законопроекту.

Головну щодо повноваженнь ради міжнародних експертів особисто з трибуни доповідає голова комітету Руслан Князевич:

"Не менш 3 з 6 членів Ради міжнародних експертів можуть накласти вето на будь-яку кандидатуру, запропоновану ВККС. Після цього кандидатуру розглядають на спеціальному засіданні, в якому беруть участь ВККС і Рада експертів. Якщо більшість учасників спільного засідання і при цьому мінімум половина міжнародних експертів не підтримають кандидатуру, вона припиняє участь в конкурсі. Крім того, Рада експертів може ініціювати співбесіди з кандидатами на посаду судді".

До того ж, за словами нардепів, на засіданні комітету вдалося відстояти правку про те, що в разі негативного рішення щодо кандидата не менше трьох членів ради міжнародних експертів, він вибуває з конкурсу автоматично. Але не обійшлося, як сказали самі парламентарії, і без ложки дьогтю. Тепер до ради міжнародних експертів можуть потрапити не тільки іноземці, а й українці. Втім, головну рекомендацію міжнародних донорів врахували: якщо вже раніше "заблокованого" кандидата до Антикорупційного суду вирішать повернути до конкурсу, "за" повинні проголосувати мінімум 3 з 6 членів ради міжнародних експертів – вони матимуть вирішальне право вето.

За такий варіант президентського закону в присутності самого Петра Олексійовича і Володимира Гройсмана, який ще в понеділок погрожував відставкою, проголосувала конституційна більшість голосів – 315 "за". Щоправда, за фактом, "за" проголосувало 317 депутатів, просто картки нардепів від БПП Мустафи Найєма та Ніни Южаніної не спрацювали.

Президент назвав рішення історичним, а у Венеціанській комісії успіхи України відзначили "з великим задоволенням і радістю". В ЄС були стриманішими:

"Ми приймаємо до відома ухвалення закону і очікуємо остаточного тексту, щоб вивчити його", – йдеться в заяві Представництва ЄС в Україні.

Виконавчий директор Transparency International Україна Ярослав Юрчишин, як і інші, зрадів історичному рішенню Верховної Ради, але тут же позначив наступні кроки:

"Подання президентом і ухвалення Радою закону про створення Вищого антикорупційного суду, як того вимагає визначена Конституцією процедура формування нових судів. Внесення змін до ЗУ "Про судоустрій і статус суддів", щоб роз'яснити порядок відбору та призначення суддів до Вищого антикорупційний суд. Рішення ВККС про відбір кандидатів на посади суддів (Антикорупційного суду – Авт.). Рішення ВККС про створення ради міжнародних експертів".

Сьогоднішня законодавча процедура дійсно зобов'язує президента внести ще один законопроект, який визначить процедуру і механізм створення Вищого антикорупційного суду. Саме тут і криється основна небезпека.

"Головну вимогу МВФ для отримання траншу ми вже виконали – закон №7440 ухвалили. А наступний закон, який повинен внести президент, до вимог міжнародних донорів не входить. Тому з ним зволікатимуть. Поки зареєструють, поки розглянуть, а там вже і президентські і парламентські вибори на носі..." – каже сайту" Сегодня "один з нардепів від НФ.

Політолог Володимира Фесенко застерігає всіх бути реалістами – швидкої антикорупційної революції чекати не варто. Якісні зміни в боротьбі з корупцією настануть лише в разі ефективної роботи всіх антикорупційних органів: НАБУ, САП, НАПК та Антикорупційного суду. "Слабка" ланка в цьому ланцюжку – НАПК.

"Результативність роботи Антикорупційного суду залежатиме від якості розслідувань НАБУ і САП. Перші результати його роботи ми, найімовірніше, побачимо не раніше кінця 2019 року. Місяців 6-9 (не менш) піде на процедури конкурсу та затвердження складу. Перші судові процеси в цьому суді навряд чи будуть швидкими. Але дуже добре, що цей закон ухвалили. Інакше могли виникнути негативні наслідки, аж до ланцюгової реакції кризових ситуацій в політичній і економічній сферах", – написав Володимир Фесенко в своєму Facebook.

 

Політичної кризи нам дійсно вдалося уникнути, адже якби Володимир Гройсман пішов, це б спричинило відставку всього Кабінету, розпад коаліції і дострокові вибори. Але проблем в переговорах з МВФ це не знімає, адже прийняття законопроекту про Антикорупційний суд для отримання наступного траншу недостатньо. Голова Стратегічної групи радників з підтримки реформ при уряді України Іван Міклош нагадує про ще дві умови: Україні ще необхідно провести переговори з МВФ про ціну на газ для населення (Фонд вимагає збільшити ціни) і скорочення дефіциту бюджету.