Хто потрапляє під люстрацію за новим законом

18 вересня 2014, 07:40
Заборона на держслужбу стосується в тому числі тих, хто скоїв "помилки" 30-річної давності

Під дію закону потрапить близько 1 млн українців

Закон про люстрацію , який 16 вересня ВерховнаРада все ж таки змогла прийнятиз третьої спроби, виявився набагато більш м'яким порівняно з першим читанням . В нього внесли більше 400 поправок , які віддалили закон від методів проведення люстрації у Польщі та Німеччині , де " чистка" була набагато жорсткішою . Навіть ті чиновники , які, згідно закону , потрапляють під люстрацію і не мають право протягом 10 років займати будь-яку держпосаду , можуть обиратися до парламенту. Їм лише закритий доступ на держслужбу ( виконавча влада) на 10 років.

Таким чином , люстрація не торкнеться тих , хто обирається або вже обраний , наприклад , президент , народні депутати чи депутати місцевих рад. Це означає , що всі чиновники , які працювали в період правління Януковича в уряді , протягом 10 років вже не зможуть в нього увійти , однак мають право обратися до Верховної Ради на майбутніх виборах.

"Під прицілом" – Тігіпко і Турчинов

Приміром , лідер партії "Сильна Україна " Сергій Тігіпко , який з 2010 по 2012 рік обіймав пост віце – прем'єр – міністра з економічних питань в уряді Миколи Азарова , не зможе піти в уряд протягом 10 наступних років. Крім того , в 1986 році він став другим секретарем Дніпропетровського обласного комітету ВЛКСМ України , а з 1989 до 1991 року був його першим секретарем .

Аналогічна заборона загрожує і кандидату в нардепи від " Блоку Петра Порошенка" Анатолію Матвієнко. В 1985-89 роках він був секретарем ЦК ЛКСМ України , а в 1989 і до оголошення незалежності був першим секретарем .

Кандидат в народні депутати від " Батьківщини" Андрій Кожем'якін також навряд чи зможе потрапити на держслужбу в наступні 10 років. З 1988 він працював в КДБ , а після 1991 року – в Службі безпеки України .

Спікер Верховної Ради Олександр Турчинов майже 30 років тому, з 1987 по 1990 роки , був спочатку секретарем райкому комсомолу , а потім завідувачем відділом агітації і пропаганди Дніпропетровського обласного комітету комсомолу .

Юрій Бойко , який , за даними ЗМІ , очолив список " Опозиційного блоку " на виборах Верховної Ради , в 2010-2012 роках очолював Міністерство палива та енергетики , а в 2012-2014 роках був віце – прем'єр – міністром України .

Лідер Комуністичної партії Петро Симоненко в 1980 році обіймав посаду секретаря Донецького обласного комітету ЛКСМУ , а через два роки став секретарем вже ЦК ЛКСМУ . Потім Симоненко обіймав посаду секретаря Маріупольського комітету КПУ , а через рік – в 1989 році – його перевели до Донецького облКВУ КПУ. Там він став секретарем з ідеологічної роботи , а через деякий час – другим секретарем обкому .

Політолог: звільнення будуть оскаржуватися в судовому порядку

Раніше прем'єр – міністр України АрсенійЯценюк заявив, що під дію закону потрапить близько 1 млнчиновників. " Під дію даного закону потрапляє 1 млн різного роду чиновників , держслужбовців , працівників правоохоронних органів. У тому числі і весь склад Кабміну , МВС , СБУ , Генпрокуратура , вся вертикаль влади. Дуже важливо , щоб під цей закон потрапила судова влада і ті , хто фальсифікував вироки і робив їх не ім'ям України , а ім'ям Януковича " , – сказав прем'єр.

У той же час , на думку політолога , директора Центру прикладних політичних досліджень " Пента " Володимира Фесенко , Яценюк поквапився з такою заявою . "Зараз ніхто не може сказати , скільки точно чиновників потраплять під дію закону , навіть Арсеній Петрович . Особисто мене бентежить така цифра як 1 млн осіб", – каже Фесенко .

На думку експерта , прийнятий закон про люстрацію є важко виконуваним з правої точки зору. " Через те , що в ньому є норми , які суперечать трудовому законодавству , звільнення будуть оскаржуватися в судовому порядку. Також ризикну припустити , що , можливо , буде оскаржування закону в конституційному порядку , як що суперечить Конституції. Також можливо, що формально буде вимога звільнити якогось держслужбовця , але його звільнення будуть свідомо відтягувати " , – зазначає Фесенко .

До того ж , за словами політолога , масове звільнення держслужбовців без права займати посади на 10 років може привести в Україну до дефіциту кадрів .

"Проблема в тому , щоб після звільнення людини швидко знайти йому заміну . І не просто нового чиновника , а людину, яка відповідає професійним вимогам і володіє відповідною компетенцією . Наприклад , ми звільняємо 2000 суддів. Ми можемо взяти стільки ж в короткий термін? Навряд чи. І якщо зараз йти шляхом хоча б формальної реалізації закону , у нас виникнуть дірки в управлінні " , – підсумував Фесенко .

Що сказано в законі

Нагадаємо , під люстрацію з позбавленням права займати будь-яку держпосаду протягом 10 років потраплять такі чиновники :

     Ті , хто працював на посадах прем'єра , віце – прем'єра , міністра , першого заступника міністра , керівника іншого органу виконавчої влади або його заступника під час режиму Януковича – з 2010 року по 2014 рік.
     Ті , хто в період з кінця 2013 року по 22 лютого 2014 ( період Майдану ) займав посаду в якості керівника правоохоронних органів або їх заступників , прокуратури , керівників держадміністрацій (хто не написав заяву і не пішов добровільно з посади , а залишився працювати при цьому режимі).
     Ті , хто порушував права людини і сприяв , щоб мирні демонстранти потрапляли за грати – починаючи від прокурорів , слідчих і інших співробітників та їх керівників . З цієї категорії ще потрібно буде рішення суду.
    Ті , хто був співробітником КДБ або навчався в службі КДБ ( за винятком технічного персоналу) , ті хто очолював Комуністичну партію від рівня секретарів компартії району і вище , ті хто очолював комсомол від рівня секретарів ЦК ВЛКСМУ і вище.

Нагадаємо , раніше опитані Сегодня.uaполітологи висловили думку, що закон – вкрай спірний і має багатонедоробок. З одного боку , він принесе позитивні зміни в Україні , але , в той же час , може просто не втілитися в життя з повною мірою.

Водночас народні депутати поділилися з кореспондентом Сегодня.ua інформацією , щоголосували за закон, досконально не ознайомившись з остаточним текстомдокумента. Парламентарії сказали , що голосували , "виходячи з довіри до своїх колег по робочій групі".