Чому Гафт, а не Михалков: як актори потрапляють в "чорний список"

2 березня 2016, 09:10
Представники продакшенів і телеканалів намагалися почути від чиновників, за якими принципами одні діячі культури РФ потрапляють під заборону, а інші – ні

За словами експертів, через "чорні списки" ми втрачаємо цілі пласти кінокласики. Фото: re-movie.ru

Тема "чорних списків" акторів вже більше року розбурхує кіно- і телеіндустрію. Неоднакратно режисери, продюсери, топ-менеджери каналів задавалися питанням, хто і за яким принципом формує цей "чорний список" і, нарешті, зібралися на тематичний круглий стіл, щоб обговорити скандальний "Перелік осіб, що загрожують національній безпеці України".

В даний час в цей документ, складений Міністерством культури України і опублікований на сайті відомства, включені 83 діяча культури. Але чому саме ці діячі культури, а не інші і за яким принципом їх туди включали, до сих пір не дуже зрозуміло. Наприклад, в списку є особи, які "відзначилися" тільки тим, що підписали листа на підтримку анексії Криму. Але, до речі, не всіх підписантів включили до переліку, а вибірково. І особливо дивує наявність у списку Валентини Тализіної, Валентина Гафта, Наталії Варлей, притому, що немає там Микити Михалкова або одіозного Дмитра Кисельова.

Реклама

Пояснення принципів

Одним з ініціаторів круглого столу був український продакшн FILM.UA, чия продукція вже постраждала від заборон. Співзасновник FILM.UA Сергій Созановський підкреслив, що в даний час у індустрії немає розуміння, хто з діячів культури і чому потрапляє в "чорний список". "В результаті ми втрачаємо цілі пласти кінокласики – наприклад, під заборону потрапили чотири фільми Романа Балаяна, в тому числі "Польоти уві сні і наяву", – заявив продюсер.

Чиновники від Мінкульту намагалися заперечити, що заборони стимулюють українські продакшени знімати, а вітчизняні телеканали показувати зняте в Україні. Чим тільки викликали обурення індустрії: "Коли заборони стимулювали виробництво? Продакшени знаходяться в ситуації, коли на стадії запуску проекту не можуть бути впевнені, чи потрапить людина в "чорний список"! Процедура непрозора і не прописана в законі", – зазначив Созановський.

Реклама

З такою ж позицією виступив і Іван Букрєєв, директор департаменту розвитку нових каналів Медіа Групи Україна: "Необхідні чіткі критерії, за якими люди потрапляють в ці списки. Коли говорять, необхідно відмовитися від російського і показувати українське – ніхто не сперечається. Але чому заборонений телефільм "Метелики" виробництва української студії FILM.UA, присвячений чорнобильській катастрофі? Він не російський. Він знімався повністю в Україні, але через актора, який з'явився у другорядній ролі, потрапив під заборону".

Мінкульт відхрестився від формування списків

Але, як з'ясувалося, в ході круглого столу почути від кого-небудь з чиновників ці критерії поки не представляється можливим. Представник Мінкульту – заступник міністра Юрій Зубко (сам міністр В'ячеслав Кириленко на круглий стіл прийти не зміг) пояснив, що єдиним органом, який формує списки, є Служба безпеки України. "Ці списки формує СБУ. Потім окремими листами спускає інформацію в Мінкульт і ми автоматично передаємо їх в Держкіно, яке перевіряє фільми і серіали на участь в них заборонених акторів", – так пояснив роботу заборонного механізму Юрій Зубко.

Реклама

Тобто, по суті, Форміровніе культурної політики Мінкульт не займається, а просто передає готові списки від СБУ в Держкіно для виявлення порушників. Представники СБУ, незважаючи на наполегливі запрошення, на круглий стіл прийти не змогли і, відповідно, нічого не пояснювали.

Голові Держкіно Філіпу Іллєнко не залишалося нічого іншого, як підтвердити, що його відомство є всього лише виконавцем в цьому ланцюжку. "Держкіно не має ніякого відношення до формування списків. Наша роль зводиться до аналітичної та пошукової роботи – знайти заборонених осіб в творчих командах, які створювали фільми і серіали. На це часто йде чимало часу, тому і списки заборонених до показу продуктів формуються постійно – вони просто поповнюються по мірі проведених перевірок. Але серед правовласників забороненого контенту сьогодні є всі великі телегрупи країни", – розповів про діяльність Держкіно в цій області Пилип Іллєнко.

Дивним чином змінилося ставлення до заборони російської кіно- і телепродукції каналу-"патріота" – "1+1". Ратувавши ще зовсім недавно практично за повне виключення з ефіру російської продукції, гендиректор "1+1 Медіа" Олександр Ткаченко під час круглого столу зізнався, що вже тиждень особисто намагається додзвонитися до СБУ і з'ясувати, за яким принципом формується "чорний список". Причину такої стурбованості Ткаченко тут же прояснив – під заборону потрапив російський серіал "Кухня", який був одним з рейтінготворчих для каналу "ТЕТ" (група "1+1"). Тому тепер Ткаченко обурюється заборонами і закликає "користуватися тільки буквою закону".

Задумували по-іншому

Виявилося, що питання до списку і його формування є і у представників держорганів. Заступник голови Національної ради з питань телебачення і радіомовлення (Нацрада) Уляна Фещук зізналася, що в Нацраді розуміють всю абсурдність цього списку. При цьому представник регулятора згадала, що законопроект, поданий в Раду, і той варіант, який в результаті депутати проголосували після другого читання, радикально відрізняються. "Ідея була чудова, але законопроект так відредагували, що від первісної ідеї майже нічого не залишилося", – пояснили Фещук.

Керуючий партнер ЮК Jurimex Юрій Крайняк, який готував законопроект "Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту інформаційного телерадіопростору України", підтвердив, що в первісній версії були чіткі критерії, за якими визначалися персони, які створюють небезпеку для безпеки держави, але в підсумковому варіанті їх не залишилося, і тому сьогодні у індустрії стільки питань до законотворцям.

За результатами дискусії представники індустрії повідомили, що будуть готувати запити до СБУ. "Але, на жаль, на моїй практиці це нічим не закінчується", – сумно прокоментував Сергій Созановський.