Остаточне рішення по закону про референдум має прийняти Рада – Сироїд

24 березня 2016, 13:14
Референдум гарний, коли є можливість обговорення, пояснює віце-спікер

/ Фото: Григорій Салай

Навіть в разі визнання Конституційним судом (КС) закону про всеукраїнський референдум неконституційним, скасувати або змінити його все одно повинна Верховна Рада. Про це під час розгляду в КС справи про відповідність Конституції, закону про всеукраїнський референдум заявила віце-спікер Ради Оксана Сироїд.

"Немає такої можливості, як автоматичне повернення місцевих референдумів (в разі визнання КС закону неконституційним – Авт.) – Рішення повинен буде затвердити парламент. Є законопроект, зареєстрований у парламенті, який дозволить впровадити механізм проведення місцевих референдумів", – пояснила віце-спікер.

Реклама

За її словами, за нині чинним законом про всеукраїнський референдум, рішення (прийняті на референдумі – Авт.) Є обов'язковими, і можуть стосуватися чого завгодно. Так, згідно із законом, щоб провести референдум, потрібно зібрати в одному приміщенні мінімум 2 тис. громадян, з них вибрати ініціативну групу в 500 осіб, які протягом 40 днів повинні зібрати 3 млн підписів.

"На референдумі можна скасувати зміни до Конституції, можна змінити склад КС... Референдум хороший, коли є можливість обговорення, а не тоді, коли якихось 500 людей визначили питання (який виноситься на референдум – Авт.), Одна людина, президент, цей референдум призначив, а потім незалежно від того, хто прийшов на референдум, ЦВК це все порахував. А який у нас ЦВК ми також знаємо. Уявіть собі масштаб можливих маніпуляцій. У той же час в Конституції закладено досить мудра процедура, яка передбачає участь людей у референдумі в разі, якщо зміни до Конституції стосуються прав і свобод людини, власне референдумів і виборів, і також самих змін до Конституції. Тоді передбачається, що парламент голосує, а після цього звертається до людей і люди на референдумі приймають рішення", – пояснила Оксана Сироїд.

На думку віце-спікера, закон, який сьогодні розглядає КС, c одного боку пропонує людям широке коло питань, які можуть бути предметом розгляду на референдумі. "З іншого, цей же закон визначає купу маніпулятивних інструментів. Наприклад, ми знаємо, що буквально вчора президент висловився про те, що шкодує, що у нас не діє Конституція 1996 року. Можна запропонувати такі зміни, принести їх на референдум. І цей референдум фактично призначає президент, ініціює 500 людей, фактично будь-яких. Текст, які зміни будуть вносити, визначають ті 500 людей, і після того, як призначений референдум, не має значення, скільки людей прийшло. Тобто, ви можете уявити собі, яку загрозу несуть в собі такі інструменти. Те ж саме, може трапитися і, наприклад, і з законом про внесення змін до Конституції, який стосувався особливого статусу окремих районів Донецької та Луганської областей. Я просто наводжу ці приклади, щоб люди розуміли загрозу", – резюмувала Сироїд.

Реклама

У той же час, у відповіді президента на запит КС щодо конституційності закону про всеукраїнський референдум йдеться, що він суперечить Конституції в частині порядку внесення змін до Основного закону.