Місцеві вибори: Нові партії, "Агент 007" і гасла про мир

12 серпня 2015, 07:31
У регіонах масово створюють дрібні політсили, а кандидати беруть креативом

Кандидати будуть піаритися на темі тарифів, війни і місцевих проблемах / Фото: Сергій Ніколаєв

Хоча до офіційного старту місцевої виборчої кампанії ще три тижні (розпочнеться 5 вересня), кандидати вже розгорнули активну агітацію. За словами юристів і експертів, законодавство не забороняє політикам проводити приховану агітацію. І кандидати цим користуються: роздають гречку, запускають безкоштовний громадський транспорт зі своїми фото на вікнах, а також ремонтують під'їзди, дороги та дитячі майданчики. Боротьба за голоси виправдана, адже підписаний президентом закон про місцеві вибори підвищує прохідний бар'єр з 3% до 5%, і скорочує кількість місць у радах всіх рівнів на 30% (див. інфографіку).

Реклама

ЗАКОН. Місяць тому парламентарі таки ухвалили новий виборчий закон. Втім, на думку заступника глави ЦВК Андрія Магери, цей документ "має таке ж відношення до пропорційних списків, як слон до Місяця": повністю перейти від мажоритарної до пропорційної системи не вийшло, але і стару не залишили. У підсумку на дільницях 25 жовтня українці будуть ставити "галочки" не тільки за партії, але і за конкретного кандидата від політсили. Мажоритарка залишиться в маленьких містах і селах, а мерів великих міст обиратимуть у два тури. "Після введення цього закону скоротять кількість депутатів місцевих рад всіх рівнів приблизно на третину. Зараз у Київській облраді 148 депутатів, а буде — 84", — сказав заступник глави АП Віталій Ковальчук. Це не означає, що вдасться заощадити на утриманні депутатів — тому що бюджети вони затверджують самі собі. "Окремі ради можуть прийняти рішення виділити кожному депутату визначений бюджет для виконання своїх повноважень. Зрозуміло, що менше депутатів — менше грошей. Але все залежить від бюджету (місцевого. — Авт.): якщо, наприклад, виділяється мільйон, його ділять на кількість депутатів", — пояснив співавтор закону, нардеп від РП Юрій Чижмарь. ЦВК вже підрахував, що чергова місцева кампанія влетить у копієчку — 1,18 млрд грн. У 2010-му на місцеві вибори витратили 1 млрд.

АГІТАЦІЯ. Закон президент підписав минулого тижня. Але, за словами голови Комітету виборців України Олексія Кошеля, агітація почалася ще в травні. Причому траплявся вже і підкуп виборців: "Кандидати в мери ведуть повноцінну кампанію: у Дніпропетровську запускають безкоштовні маршрутки з портретами потенційних кандидатів, у Хмельницькому ремонтують під'їзди та роздають листівки із зображеннями кандидатів. А в Кіровограді йде масова роздача продовольчих наборів".

Одними із перших у столиці з'явилися білборди Борислава Берези — він, за чутками, збирається спробувати удачу на виборах мера столиці, але поки що таку інформацію він офіційно не підтвердив. Правіше на борді зображений сам пан Борислав на темно-червоному тлі, а зліва — червона блискавка на сірому тлі. У киян оформлення такої реклами викликало неоднозначні реакції: одні асоціювали Березу з магом, а іншим не сподобався червоний колір, що нагадує про комунізм. Сам Береза у зображенні ніякого чарівництва і комунізму не бачить. "Чия ідея? Активу руху "Рішучі громадяни" (її назва є на борді. — Авт.), все офіційно сплачено. Їх не так вже й багато. Чому борди? Тому що наші оголошення про зустріч на афішних дошках "живуть" не більше двох годин. Листівки вигрібаються і знищуються двірниками", — розповів нам Борислав. Не менш креативні — білборди у Ігоря Порядка, в стилі "Агента 007", і у Сергія Думчева, який нагадав усім, від кого походить людина.

Реклама

НОВІ ПАРТІЇ. За словами Кошеля, під місцеві вибори почали масово створювати нові партії. "Геннадій Кернес, наприклад, може піти на вибори мера від нової харківської політсили (він заявляв про це особисто, але назва нової сили поки невідома. — Авт.). У Черкасах буде створюватися "Черкаська політична партія", а мер Одеси, можливо, буде балотуватися від партії, однойменної з гаслом його попередньої виборчої кампанії ("Довіряй справам". — Авт.). Це тривожний сигнал, тому що такі партії налаштовані на отримання мандатів, а не на реальні результати", — говорить Кошель.

На думку політолога Володимира Фесенка, проектів, які будуть популяризувати місцевих лідерів, граючи, в тому числі, на агресивній рекламі, буде дуже багато: "В Одесі у мера є свій електорат і своя партія, є своя партія у Ківалова. На Закарпатті є дві угорські партії, спроби розкрутити нові проекти ми бачимо і в Києві. Але, якщо в Києві, наприклад, "Відродження" не матиме успіху, то в Одесі, Запоріжжі, Харкові набере голоси. Можуть "вистрілити" і партії, про які всі забули, як це було в 2010 році з партією "Совість України", яка набрала у Вінниці та Полтаві більше 60% голосів".

Реклама: на білбордах напишуть про мир і тарифи

Реклама

Незважаючи на те, що передвиборча кампанія офіційно ще не стартувала, на вулицях великих міст з'являється все більше бордів із зображеннями майбутніх кандидатів і гаслами політсил. За словами координатора громадянської мережі "Опора" Ольги Айвазовської, формально закон політики не порушують: "Фальстарт — типова проблема кожних виборів. Але прямого порушення закону немає: замовники реклами поки що не є суб'єктами виборів, так що це просто політична реклама. Але активність майбутніх кандидатів зростає, з кожним днем з'являється дуже багато місцевих проектів, які зіграють свою роль на локальному рівні".

ДО 20 ТИСЯЧ. "У мене буває до 10 запитів на рекламу в день від кандидатів, — говорить менеджер одного з рекламних агентств Києва. — Ціна розміщення залежить від міста: в Києві звичайний борд коштує від 3500-4000 грн, в Одесі і Харкові дорожче — 4000-4500 грн (там більше площі самих бордів). Від розміру конструкції взагалі багато залежить — на великі ціна може доходити навіть до 20 тис. грн". В іншому рекламному агентстві "Сегодня" розповіли, що вартість політичної реклами вже пішла в зростання: "Тарифи підвищуються приблизно на 20% за місяць. У регіонах (не в обласних центрах) вартість борда зараз стартує від 1500 грн, і торік на виборах вона була приблизно такою ж. Але в період передвиборної кампанії вартість розміщення зросте до 4500-5000 грн за борд. Ну а потім сильно просідає".

МИР І ТАРИФИ. Оновляться в нинішній політичній боротьбі і гасла, прогнозують експерти. Повернути Крим на місцевих виборах вже обіцяти не будуть, а найактуальнішою стане тема відновлення миру — причому "яструбів", які виступають за продовження бойових дій, вже не буде (такі гасла лунали у парламентській кампанії минулого року). "Основним буде гасло за мир і припинення війни. Населення втомилося від війни, тому політики зможуть зіграти на гаслах про відновлення миру, — сказав "Сегодня" політолог Тарас Березовець. — Затребувані будуть також популістські гасла: зниження тарифів, підвищення зарплат. У великих містах — Києві, Харкові, Одесі, Дніпропетровську, Львові — буде запит на інфраструктурні та IT-проекти, розраховані на створення робочих місць. Зіграють кандидати і на темі децентралізації, в тому числі — на підвищення ролі регіонів: в Україні зростає регіональний націоналізм, коли людина ідентифікує себе спочатку як мешканець території, а потім вже — за національністю". "Буде загальноукраїнський порядок: тарифи, криза, війна — особливо ближче до зони бойових дій. Вже зрозуміло, що "Батьківщина" головним гаслом зробить справедливі тарифи, "Радикальна партія" — епатажний спосіб боротьби з соціальними проблемами. А так — у більшості регіонів роль зіграє місцева проблематика, — каже Володимир Фесенко. — На Заході буде актуальна націоналістична тема, а на Сході — мир. Опозиційні сили використають критику влади, яка не справляється з кризою".