Депутати пішли на відпочинок: що не прийняла Рада

18 липня 2016, 08:10
Не прийняли спецконфіскацію і закони МВФ. Експерт: Донбасом добре, що не голосували

Втомилися. Лежачі протести деяких депутатів плавно перетекли в канікули для всіх народних обранців аж до 6 вересня. Фото УНІАН

Пікети активістів під Верховною Радою не змусили народних обранців продовжувати працювати – депутати вирушили на канікули аж до 6 вересня. У соцмережах українці жартують, що можна розслабитися, мовляв, до вересня не буде ні нових податків, ні перейменувань. Але ж при цьому в парламенті залишилися десятки найважливіших для країни законопроектів, що зависли на рівні обговорення. "Сегодня" розібралася, які рішення депутатів стали головними на цій сесії, на що їм не вистачило політичної волі і яку оцінку можна поставити парламентаріям за підсумком минулій сесії.

$1,5 МЛРД ЯНУКОВИЧА. Закриваючи пленарне засідання в п'ятницю, спікер ВР Андрій Парубій наголосив, що тільки за останній тиждень парламент прийняв 28 законопроектів, а за всю сесію – 450. Але експерти в один голос відзначають, що робота народних депутатів могла бути і результативніше. Так, політологи сходяться на думці, що залишати, хто не проголосував закон про спецконфіскаціі було помилкою. "Його потрібно було прийняти в першу чергу – це дозволить повернути в бюджет вкрадені збіглим президентом Віктором Януковичем $1,5 млрд", – зазначає політолог Тарас Березовець. Нагадаємо, згідно із законопроектом, держава за рішенням суду може конфіскувати гроші і майно будь-якого українця, якщо він не доведе, що заробив їх законно.

Реклама

МВФ, БЮДЖЕТ І ВИБОРИ. Директор Українського інституту аналізу та менеджменту політики Руслан Бортник згоден, що закон про спецконфіскаціі потрібно було приймати, і додає до списку законів ще кілька норм. "Залишився, хто не проголосував пакет законів під МВФ (28 документів. – Авт.), а також зміни в закон про держбюджет (потрібно закласти підвищення соцстандартів, прописати новий держборг і перерозподілити витрати і доходи. – Авт.) на 2016 рік", – говорить він. До слова, Березовець зазначає, що депутати обіцяли на цій сесії прийняти і нові правила виборчих кампаній, тобто фактично відмовитися від мажоритарної системи. Коментує він і законопроект по виборам на Донбасі, навколо якого останні тижні ходили активні чутки. "Добре, що його навіть не розглядали – поки вибори проводити там не можна", – підсумував Березовець.

БІЗНЕС І РЕГІОНИ. А ось політичний аналітик реанімаційне пакету реформ Ярослав Юрчишин зібрав цілих 56 законопроектів, які залишилися поза увагою нардепів. Серед них – документ, який дозволяє НАБУ самостійно прослуховувати підозрюваних в корупції чиновників без дозволу СБУ. "Якщо говорити про критичних документах, то можна згадати про дерегуляцію – в парламенті лежить 40 документів від Мінекономрозвитку. Там не тільки дерегуляція сфери послуг, але і скасування більше 30 дозволів і довідок для бізнесу. Фактично в питанні дерегуляції у нас вирішене питання тільки ринку ліків (скасування доппроверок іноземних ліків. – Авт.)", – пояснює Юрчишин.

Політолог Володимир Фесенко нагадує, що так і не розглянули депутати зміни регламенту ВР, які напрацьовувалися в Європарламенті, що помітно змінило б правила роботи українського парламенту. Нагадаємо, передбачається, що депутати будуть проводити не дві, а три пленарні тижні в місяць і працювати доти, поки не вичерпають весь порядок денний.

Реклама

Крім того, за словами експертів, залишилися, хто не проголосував багато законопроектів щодо децентралізації. Так, наприклад, один з них створює прозорий механізм передачі держмайна у власність територіальних громад. Інший закон описує механізм з'єднання двох територіальних громад, а також умови фінансування з'єднаних адміністративних одиниць.

"На трієчку": реформа суду і конфліктність

Експерти та спостерігачі оцінили роботу парламенту в рамках цієї сесії на "три з мінусом" за п'ятибальною шкалою. Політолог Володимир Фесенко зазначає, що Рада все-таки прийняла ряд дуже важливих рішень, довівши, що може працювати, коли потрібно. Експерт нагадує, що ВР змінила уряд і призначила нового прем'єр-міністра, називаючи це найважливішим політичним рішенням за минулу сесію. Крім того, згадує Фесенко і призначення Юрія Луценка генпрокурором: "З цієї точки зору передчасно ховати коаліцію і парламент. Нагадаю також найважливіше законодавче рішення цієї сесії – судова реформа і відповідні конституційні зміни. Цього мало хто очікував, якщо чесно". Однак політолог каже, що вистачає і мінусів. "Парламент працює в надзвичайному режимі – коли є установки з боку президента або уряду, тоді напружують всі сили і приймають рішення. Як тільки ця потреба знижується, тоді настає, вибачте, расслабуха, – підкреслив він. – Тим більше що нікуди не поділася одна з головних хвороб Ради – конфліктність. Тут і блокування трибуни, взаємні звинувачення, рукоприкладство. Я б сказав, що стало багато дрібного хуліганства. У тому числі і запуск дрона в залі парламенту (минулого четверга його запустив нардеп від "Батьківщини" Ігор Луценко. – Авт.), і найсумніше – прогули засідань. Зараз пропуски стали масовим явищем, а п'ятниця, коли абсолютна більшість нардепів прогулюють, – чорним днем українського парламентаризму".