Що таке електронний цифровий підпис і як його отримати

18 грудня 2016, 04:47
Кабмін наділив комп'ютерний файл юридичною силою

Щоб отримати підпис, достатньо 15-хвилинного візиту до акредитованого центру / Фото: Вiталiй Лазебник

В останній день листопада Кабмін потішив нас постановою зі складною назвою: "Про затвердження Порядку внесення засобів електронного цифрового підпису та засобів криптографічного захисту інформації в безконтактний електронний носій, що міститься в паспорті громадянина України, і надання послуг електронного цифрового підпису з використанням паспорта громадянина України з імплантованим безконтактному електронному носієві". Ні секунди не сумніваючись у важливості та своєчасності всього, що робить уряд, багато людей, які прочитали цю новину, не могли не поставити собі питання: "Це про що взагалі?". Тому що далеко не кожен з нас добре уявляє собі, що таке електронний цифровий підпис (або, коротше, – ЕЦП) і для чого його використовувати. Заштопати цю діру в наших знаннях про сучасний світ нам допомогли адвокат Міжнародної адвокатської компанії "УкрЮрЦентр" Кирило Бобровня і заступник директора акредитованого центру сертифікації ключів "Україна" Валерій Кохно.

АНАЛОГ. "ЕЦП – це аналог власноручного підпису в світі електронного документообігу . Як підпис від руки перетворює папір з текстом в офіційний документ , так і ЕЦП наділяє створений на комп'ютері файл юридичною силою " , – пояснює Валерій Кохно . ЕЦП , як підтверджує і Кирило Бобровня , володіє всіма основними властивостями власноручного підпису , а саме :

Реклама
  • засвідчує те , що отриманий документ надійшов від особи , що його підписала ;
  • гарантує цілісність і захист від спотворення і внесення виправлень у підписаний документ ;
  • не дає можливості особі, яка підписала документ , відмовитися від зобов'язань , які він взяв на себе , підписуючи цей документ .

СХЕМА.Для функціонування електронного цифрового підпису використовується 2 ключа – відкритий і закритий. Закритий ключ зберігається у користувача, і є інструментом для підпису документа. Відкритий ж служить для ідентифікації підписанта одержувачем документа, і зберігається у вільному доступі. Закритий ключ може зберігатися на зовнішніх пристроях (наприклад, на флешці) або на персональному комп'ютері користувача. Крім того, необхідно програмне забезпечення, що має функції накладання та перевірки підписів: його можна завантажити безкоштовно на сайті акредитованого центру сертифікації ключів. "Для підпису документа використовується закритий ключ, – розповідає Валерій Кохно. – Спеціалізоване програмне забезпечення формує з даних в документі і закритого ключа блок даних, унікальний саме для цього документа. Це і є безпосередньо ЕЦП. Далі ЕЦП прикріплюється до документа, запевняючи і захищаючи його . При отриманні електронного документа використовується відкритий ключ. Тоді програмне забезпечення перевіряє, чи відповідає ЕЦП відкритому ключу та документу. Якщо все в порядку, документ приймається як юридично значущий. Якщо немає – ПЗ повідомить про підробку ".

" Безсумнівно ЕЦП має ряд переваг , серед яких – конфіденційність інформації ( неможливість доступу до неї особам , у яких немає секретного ключа ) " , – вказує Кирило Бобровня .

ЗАСТОСУВАННЯ.За словами Валерія Кохно, в Україні практика використання цифрових підписів налічує вже понад 10 років. "Ті, хто хоча б один раз зіштовхувався з звітністю в держоргани (ДФС, ПФУ, ГСС і ін.) або реєстрацією податкових накладних, напевно вже використовували цей цифровий підпис в комплекті зі спеціалізованим програмним забезпеченням", – говорить Кохно. Але мова – не тільки про спілкування з держслужбами: використання ЕЦП істотно прискорює проведення будь-яких комерційних операцій. "Ведення електронного документообігу на підприємстві істотно скорочує об'єми паперової бухгалтерської документації, економить час співробітників і витрати підприємства, пов'язані з укладанням договорів, оформленням платіжних документів, а також за їх бажанням. Документи можуть бути підписані ЕЦП і передані за призначенням протягом декількох секунд", – вказує Кирило Бобровня.

Реклама

Що стосується просто громадян, то тут все не так весело. "Для фізичних осіб використання ЕЦП поки не дуже поширене. У першу чергу – через відсутність відповідних програмних рішень і реальних кейсів використання. Наприклад, можна за допомогою названих вище програм використовувати ЕЦП для відправки особистих файлів, але такі випадки є поодинокими", – розповідає Валерій Кохно. З перших масових впроваджень можна назвати електронне декларування для держслужбовців". Крім того, ЕЦП стане в нагоді при будь-якому "дистанційному" спілкуванні з держорганами – наприклад, при отриманні виписки з Земельного Кадастру.

ЯК І ДЕ ОТРИМАТИ КЛЮЧІ

"Для отримання електронного ключа потрібно подати заяву та необхідні документи в будь-який акредитований центр сертифікації ключів ( АЦС К) і мати при собі електронний носій " , – говорить Кирило Бобровня . Їх список включає в себе ( коштує послуга 1 грн . 20 коп.):

Реклама
  • паспорт громадянина України або інший документ , який його замінює ;
  • заповнений і підписаний фізичною особою Договір про надання послуг ЕЦП ( складається в центрі ) ;
  • копію паспорта громадянина України або іншого документа , який його замінює , завірена або підписом фізичної особи – власника , або нотаріусом ;
  • копію довідки про присвоєння ідентифікаційного номера , засвідчену або підписом фізичної особи – власника , або нотаріусом ;
  • заявку на формування сертифіката ЕЦП .

"Для отримання ЕЦП приватній особі достатньо з'явитися в центр сертифікації з паспортом і кодом. Сама процедура отримання ЕЦП, як правило, займає не більше 15 хвилин", – ділиться досвідом Валерій Кохно. Очевидно, що Україна рухається до електронного документообігу, і найближчим часом він вийде далеко за рамки обміну бухгалтерськими документами. Чому б не підписувати ЕЦП заявки на вступу до вузів, анкети для отримання паспорта, пакети документів у візовий центр або посольство, договори та інші документи при роботі на фрілансі? У кожному з них використання цифрового підпису допоможе виключити нескінченний збір папірців і походи по відповідним інстанціям. Використання ЕЦП узаконено вже більше 10 років тому (Закон України "Про електронний цифровий підпис" № 852-IV від 22.05.2003 р і Закон України "Про електронні документи та електронний документообіг" № 851-IV від 22.05.2003 р). А значить – справа за появою зручних сервісів, здатних підтримувати роботу ЕЦП.