Особливих заперечень не буде: як президент Зеленський розпустив Раду

22 травня 2019, 07:51
Не всі політсили згодні з конституційністю такого рішення, але на вибори йти готові

REUTERS/Valentyn Ogirenko

Президент Володимир Зеленський розпустив Верховну Раду України. Рішення було прийнято без пред'явлення достатніх юридичних обґрунтувань, але при наявності аргументів політичного характеру. У липні Україну чекають дострокові парламентські вибори.

Про що указ

Указ №303/2019 "Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів" Володимир Зеленський підписав у вівторок, 21 травня. Наступного дня після і через кілька годин після відповідних консультацій з керівниками парламентських фракцій.

По суті, як і передбачалося, причиною розпуску є відсутність в парламенті коаліції протягом більше 30 днів. Так, частини 6 і 7 статті 83, що згадуються в документі, описують порядок і терміни формування коаліції в парламенті. "Коаліція депутатських фракцій у Верховній Раді України формується протягом одного місяця з дня відкриття першого засідання Верховної Ради України, що проводиться після чергових або позачергових виборів Верховної Ради України, або протягом місяця з дня припинення діяльності коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України", – зазначається в ч.7 ст. 83 Конституції. А в згаданій ст. 90 говориться, що президент має право розпустити парламент, якщо протягом одного місяця у Верховній Раді України не сформовано коаліцію депутатських фракцій відповідно до статті 83 Конституції.

При цьому жодних аргументів щодо того, чому президент вважає, що коаліції в парламенті не існує більше 30 днів, в указі не наведено.

Реклама

Суд не залучався

Власне, те, що тривала відсутність коаліції може стати підставою для розпуску президентом Верховної Ради, говорилося давно. Однак очікувалося, що факт такої відсутності буде, як мінімум, доведений.

"Є такий термін – "встановлення юридичного факту". Припустимо, згідно з виборчим законодавством, кандидат не може балотуватися в депутати, якщо він не проживав кілька останніх років в Україні. Але як встановити та юридично закріпити, проживав громадянин чи ні? Суд, зібравши факти, може це встановити. Те ж саме стосується коаліції: суд може встановити юридичний факт того, що на певну дату коаліції не існувало. Зібрати дані і прийняти навіть не рішення, а визначення (ухвалу. – укр.), яке може бути взагалі по якійсь іншій справі. Що за наявною у суду інформації на таке-то число коаліції у Верховній Раді вже не було", – зазначив в коментарі сайту "Сьогодні" народний депутат України (фракція БПП) Олександр Черненко.

Очевидно, що указ президента, підкріплений, як мінімум, такою судовою ухвалою, викликав би менше питань і звинувачень з боку політичних опонентів нового президента.

Народний депутат Дмитро Тимчук в коментарі сайту "Сьогодні" висловив здивування тим, що президент не підкріпив указ рішенням суду.

"Як на мене, це дивовижне рішення Зеленського. Навіть Янукович, коли було потрібно якесь сумнівне рішення, прикривався рішенням судів. Ми знаємо, як працюють суди. Під нового президента зараз можна прийняти будь-яке судове рішення, причому зробити це дуже оперативно, за годину буквально. Чому Зеленський пішов таким шляхом – не прикрили рішенням суду, нехай навіть фейковим, – я не розумію", – зазначив Дмитро Тимчук.

Головне – політичне рішення

Втім, на даному етапі Володимиру Зеленському будь-які додаткові юридичні обґрунтування просто не потрібні. Оскільки президент має дуже вагомі аргументи політичні – і це визнають навіть його опоненти.

Після консультацій з лідерами парламентських фракцій лише дві парламентські сили – "Блок Петра Порошенка" і "Народний фронт" – виступили із заявою, в якій назвали рішення Володимира Зеленського антиконституційним. Але, знову-таки, з юридичної точки зору. Щодо політичного контексту особливих заперечень не було.

Реклама

"Я вважаю, що легітимність цього указу дуже сумнівна. Тому що я не вбачаю на сьогодні юридичних підстав для такого указу, – зазначив Олександр Черненко. – Дійсно, підставою може бути відсутність коаліції, однак "Народний фронт" заявив про вихід з неї зовсім недавно. 30 днів з того часу явно не пройшло. От і все".

Тієї ж думки дотримується і представник "Народного фронту" Дмитро Тимчук.

"Якщо виходити з норм, які виписані в Конституції щодо існування коаліції, формування нової коаліції, термінів, підстав для розпуску парламенту і так далі, то рішення, звичайно, неможливо виправдати юридично. Але зараз на хвилі популярності нового президента навряд чи хтось заперечуватиме це рішення", – зазначив Дмитро Тимчук.

При цьому він акцентував, що сумнівна легітимність рішення може "відгукнутися" в майбутньому.

"Оскільки воно не конституційне, це впливатиме на легітимність Верховної Ради. І, відповідно, на легітимність рішень, які вона прийматиме. Також це несе дуже серйозний сигнал для наших західних партнерів. Для наших політичних союзників, на допомогу яких Україна розраховує, для інвесторів. Ми знаємо, що головна проблема для інвесторів – що в Україні не працює право. І нинішнє рішення президента – це черговий привід задуматися, чи варто вкладати в Україну кошти", – сказав Дмитро Тимчук.

Водночас фракції, які підтримали розпуск парламенту, не акцентують на юридичних тонкощах, зазначаючи лише, що відсутність коаліції протягом тривалого часу – реальність.

Реклама

"Відлік тридцятиденного терміну вже давно завершився. У Порошенка з'явилося право розпускати парламент два роки і вісім місяців тому – коли три фракції вийшли з коаліції. Він цим правом не скористався. Новий президент визначив, що без коаліції країна не може, і парламент теж. Тому він розпустив Верховну Раду. Наша фракція вважає, що це законно", – зазначив в коментарі сайту "Сьогодні" заступник голови фракції "Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" Сергій Соболєв.

За яким законом обиратиметься новий парламент

ВВ інавгураційній промові Володимир Зеленський закликав депутатів прийняти Виборчий кодекс, і дав їм на це два місяці – до дострокових виборів. Можливо, парламент, що уходить, і встигне вкластися у відведені терміни. Але ці дострокові вибори за новим кодексом точно не пройдуть. Так, один з авторів Виборчого кодексу Олександр Черненко, в свою чергу зазначає, що провести дострокові вибори за Кодексом нереально.

"Там близько чотирьох тисяч поправок. Потрібно кілька пленарних тижнів, щоб його розглянути. І навіть якщо ми його стверджуємо настільки швидко, наскільки можливо, є великі сумніви, що ми встигли б підготуватися і провести в рамках нового закону навіть чергові вибори. Не кажучи вже про позачергові. Там дуже серйозні зміни правил виборів, висування, голосування, підрахунку і так далі. Тому, коли Зеленський закликає "голосуйте за Кодекс" і тут же говорить "Я вас розпускаю" – він говорить про двох взаємовиключні поняття", – зазначає Олександр Черненко.

Втім, не все так критично. Схему, за якою новий президент має намір змінити законодавство, наблизивши його до норм, закріплених в ще не затвердженому Кодексі, озвучив сайту "Сьогодні" Сергій Соболєв.

"На дострокових виборах може працювати пропорційна спрощена система. Це буде набагато простіше затвердити, виходячи з того, що чинна система передбачає існування пропорційної складової. І законодавство можна змінити так, щоб максимально відкрити виборчі списки".

Увечері у вівторок спікер Верховної Ради Андрій Парубій на прохання президента скликав позачергове засідання парламенту на середу, 22 травня. До порядку денного, зокрема, буде включено питання про внесення змін до законів України "Про вибори народних депутатів України". Сайт "Сьогодні" продовжує стежити за подіями.